Wordt ergens het gedrag van Doornroosje verklaard?

Doornroosje prikt zich aan een spinnewiel en valt neer op de grond om daar te gaan slapen. Echter, 100 jaar later vindt een prins haar op een bed! Wordt er ergens in het sprookje, of in een oudere of andere versie uitgelegd hoe dit is gebeurd?

Ik weet dat dit maar een sprookje is en dat het nooit echt kan gebeuren. Maar toch vraag ik me af of er ergens wordt uitgelegd hoe dit kan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Er zijn verschillende versies. De bekende van de Grimm broeders laat iedereen tegelijk in slaap bvallen. Een versie die ruim een eeuw ouder is gaat als volgt:

[quote=http://www.meertens.knaw.nl/medewerkers/theo.meder/sprookje/doornroosje.html]
Op haar vijftiende of zestiende jaar prikt het meisje zich in een torenkamertje op een buitenverblijf niettemin aan een spinnewiel van een oude vrouw en valt in slaap. De koning laat haar op een bed leggen. Kort daarop arriveert de jonge fee weer, die uit mededogen met de prinses de hele hofhouding in slaap tovert. De koning en de koningin (die niet in slaap getoverd zijn!) vertrekken vervolgens, waarna er een haag van bomen, bramen en doornstruiken rond het kasteel groeit. Als na honderd jaar de prins arriveert, wijken de takken vanzelf uiteen. De prins knielt naast de prinses (er wordt niet gekust!), de betovering verbreekt en de prinses en haar hofhouding ontwaken. "
[/quote]
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik weet niet precies of dit je vraag is, maar ik begrijp uit je vraag dat je wilt weten hoe deze prins haar op dat bed heeft kunnen vinden.

Volgens het sprookje zelf was het verhaal van de slapende prinses een soort volkssage geworden en hadden meerdere prinsen geprobeerd om zich een weg te banen door de grote heg die rond het paleis was gegroeid, maar was het niemand gelukt, ze waren allemaal omgekomen
Toen kwam er een prins die ook gefascineerd was door het verhaal van de slapende prinses en ook hij wilde door de heg. Het werd hem afgeraden, maar omdat het 100 jaar geleden was wilde hij het toch proberen. Hij ging vol goede moed op pad en toen hij de doornhaag naderde werden het mooie bloemen die vanzelf uiteen weken toen hij langskwam. Dit omdat het precies de dag was dat het 100 jaar eerder was gebeurd.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik begrijp dat het gaat om de plaats waar ze ligt. Er zijn versies van het sprookje die aangeven dat er een bed staat in de kamer waar zij zich prikt aan het spinnenwiel en dat ze daarop neervalt. Zie ook de bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De prinses weet niet wat een spintol is, en als ze hem wil pakken prikt ze zich. Ze valt op een bed en komt in een diepe slaap. Iedereen in het kasteel heeft hetzelfde lot, ook de paarden in de stal, de duiven op het dak en de vliegen aan de muur. Zelfs het vuur beweegt niet meer in de haard en het vlees houdt op met pruttelen. De kok, die net het koksmaatje een klap wilde geven, de hofhouding en de koning en koningin vallen in slaap als de wind gaat liggen. Rond het kasteel gaat een doornhaag groeien en op een gegeven moment is het kasteel niet langer te zien, zelfs de vlag op het dak is verborgen.

Toegevoegd na 47 seconden:
ze valt helemaal niet op de grond... je hebt een nep versie gelezen denk ik..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een sprookje, sprookjes leggen niets uit. Er zijn jaren later wel allerlei verklaringen voor gegeven: Ik heb er ooit 1 gelezen, weet niet of ik het duidelijk kan maken, maar ik zal het proberen.
100 jaar slapen is onmogelijk, die 100 wordt alleen gebruikt om aan te geven dat het lang duurt.
Met die slaap wordt aangegeven dat de prinses/het meisje van niets wist, ze leefde niet echt, was zich niet bewust van haar omgeving. Het wakker maken door de prins wordt dan uitgelegd als het begin van de sexualiteit.
En daarmee een nieuw of echt, of hoe je het noemen wilt, leven.
Er zijn vast wel boeken te vinden over de achtergrond van sprookjes, maar mijn pc is nu zo traag dat googlen weinig uithaalt

Toegevoegd na 1 uur:
toch even erbij gezocht
anneliez