boerderijen in friesland

boerderijen in friesland rond sneek heeg hebben rode dakpannen over de hele boerderij met uitzondering van een stuk aan de voorkant. heeft dit een speciale betekenis?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
17.2K

Het beste antwoord

In het zuiden van Friesland ontwikkelde zich ongeveer een eeuw na de eerste kop-hals-romp boerderijen het stelptype. Dit type is een rechthoekige variant van de Noord-Hollandse stolpboerderij. Deze langwerpige vorm ontstond voornamelijk omdat de vierkante stolp (uit Noord-Holland) te klein was voor de grotere boerderijen in Friesland. De stelp was vooral in trek in de periode 1890-1940. Tot ver in de twintigste eeuw werden nog stelpen gebouwd.
Bij de stelpboerderij wordt onder hetzelfde dak gewerkt en gewoond. De kleur van de dakbedekking geeft het onderscheid aan: het woongedeelte van de stelp werd bedekt met blauwe pannen, het schuurgedeelte werd met riet gedekt of kreeg goedkopere rode pannen als dakbedekking. Bij de stelp bevinden zich de voornaamste woonvertrekken en de melkkelder direct achter de voorgevel.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja.
Daar is de voordeur en de keuken. Het laat zien waar je aan moet bellen cq binnen komen.
Boerderijen hebben altijd veel deuren.
Deandere kleur geeft het woongedeelte aan.