Is het lullig voor mijn dwarsfluitdocente als ik ook mijn eigen lespraktijk begin?

Vanwege de concurrentie.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dan vis ik in haar vijver en daar voel ik me schuldig over.

Toegevoegd na 22 uur:
Ik speel 25 jaar en zit bijna al die tijd zelf op les.

13 jaar geleden

Antwoorden (8)

Handel is handel, zou ik dan zeggen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat staat je vrij. Het zou misschien anders zijn als je onder haar klanten actief gaat werven. Dat lijkt mij jullie relatie niet ten goede komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor. Ze zou het zelfs eervol kunnen vinden dat een (vruchtbare) gewezen student van haar, nu zelf de waardevolle kunst van het dwarsfluiten door gaat geven.

Wat natuurlijk niet netjes is, is 'haar' studenten wegkapen. Maar verder ben je helemaal vrij om je eigen ding te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, als jij denkt dat je over voldoende kennis en kunde beschikt om les te geven moet je dat vooral doen.
Mocht jou eigen docente daar niet blij mee zijn is dat voornamelijk haar probleem.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga er eens eerlijk met haar over praten, dan kom je er meteen achter hoe zij er tegenover staat en kun je misschien wel afspraken maken om dat 'vissen in elkaars vijver' te voorkokmen. Misschien moet ze soms wel leerlingen afwijzen, die kan ze dan mooi doorverwijzen naar jou. Of misschien wil ze wel het liefst leerlingen die al een bepaald basisniveau hebben, dat ze dan mooi bij jou kunnen aanleren.

Mocht ze nu echt boos worden over jouw plannen, dan zul je toch zelf moeten concluderen of je je plannen wil doorzetten of dat je rekening wil houden met haar.

Toegevoegd na 35 seconden:
voorkokmen = voorkomen, sorry!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo zit het hele leven toch in elkaar door je te ontplooien en te ontwikkelen? Anders zou jij je nooit kunnen professionaliseren! Die vijver mag je volgens mij zien als een 'kweekvijver' waarin jij bent gegroeid. En als jij het niet doet, doet een ander het wel en zit je achter het net te vissen. Succes

Toegevoegd na 6 minuten:
Vergeet nog te vermelden: "Nee het is niet lullig"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is volkomen legitiem en concurrentie is een gezonde zaak.
Als je het zelf ' lullig' vind, kun je in je visitekaartje nog opnemen dat je gestudeerd hebt bij xxxxx , zo maak je meteen reclame voor haar! ( En als ze echt goed is, meteen voor jezelf)
Wellicht zul jij (aanvankelijk) je prijzen wat lager aanhouden, verwacht ik. Zo bied je meteen aspirant leerlingen een keuze.
Bijvoorbeeld kinderen / beginners naar jou, voor een lekker prijsje: gevorderden (voorlopig) naar haar.
Dit soort concurrentie is er altijd. Een leerling wordt ooit leraar. iemand die lesgeeft, weet dat hij concurrenten kweekt.
Toen een van mijn kinderen ongeveer anderhalf jaar op het conservatorium zat, zei zijn leraar ( noem ik A) te hopen dat hij snel zou vertrekken.. Hij kon hem niks meer leren en voorspelde dat hij hem al heel snel ' voor de voeten' zou gaan lopen.. De zoon vertrok, niet vanwege dat laatste feit, maar hij wilde nog wel graag wat bijleren, als een hazewindhond naar een andere school. En wat zijn vorige leraar voorspeld had, kwam uit. Hij is tot 3 x toe gevraagd voor de funktie van A.. Ver voordat hij zijn diploma had.
Bij muziek en kunst spelen diploma's nauwelijks of geen rol, als het om carrière gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij een (bijna) gediplomeerd musicus bent, is er niks aan de hand. Dan zou je met haar kunnen overleggen, en zeggen dat je geen andere mogelijkheid ziet dan 'concurrenten' te worden. Voor elke docent zijn er leerlingen, jij gaat op een andere manier met mensen om, die sommigen misschien meer aanspreekt.

Het wordt iets anders als jij een hobbyist bent, omdat er meer komt kijken bij het geven van muziekles (dwarsfluit of een ander instrument) dan op het eerste gezicht lijkt. Mensen die naar het conservatorium zijn geweest, hebben niet voor niets les gehad in methodiek, analyse en muziekgeschiedenis, om maar eens wat vakken te noemen. Ze hebben leergangen moeten schrijven, om te leren hoe ze een ontwikkelingstraject uit kunnen stippelen voor hun leerlingen.
Er bestaat altijd gevaar dat je (zonder conservatoriumstudie) je leerlingen niet de juiste basistechniek bijbrengt. Dat zal voor veel kinderen niet zo veel uitmaken, maar voor die paar die echt talent bezitten en er later wat mee willen gaan doen, zou je veel kapot kunnen maken.

Ik wens je veel wijsheid!