Toevallig hoorde ik op 16 juni 2010 een interessant interview op Radio 1 met Gerard van Bussel, hoogleraar windenergie in Delft.

Een oude molen heeft vier wieken. Dit heeft puur te maken met balans. Er worden twee gekruiste balken gebruikt, waar in het middel een as doorheen gestoken wordt. Dat wordt verder op deze pagina uitstekend verwoord!

Nieuwe molens draaien RECHTS om. Dit is puur het ontwerp, want andersom is gewoon een kwestie van de rotorbladen andersom te stellen....

Oude molens draaien LINKS om. De luie molenaar heeft de molen geen zin de kop steeds op de wind te zetten. In Nederland heb je altijd ruimende wind waardoor de molen zelf de wind volgt.

Inderdaad wekken 3 wieken (wat) meer energie op. Misschien belangrijker is dat twee wieken meer lawaai maken (door het hardere draaien) dan drie.

Een extra wiek installeren is duurder. Vier wieken geven al geen extra energie meer, dus worden deze om economische reden niet gebouwd!

Een andere reden dat er drie wieken op een moderne molen zitten blijkt een puur optische: Twee wieken maken dat de wieken voor het ook enorm gaan springen (pulseren). Er worden als het ware beurtelings een cirkel en een ellips op je netvlies geprojecteerd. Vooral op het land zou dit zeer onrustig werken (door de presentator werd zelfs gesuggereerd dat mensen er een epileptische aanval door kunnen krijgen...) Bij gebruik van drie wieken treedt dit 'jengelende' fenomeen niet op: er is doorlopend een grote cirkel zichtbaar.

Beluister zeker de link met het interview: zeer interessant!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

de wieken van de wind molens zijn een stuk groter maar komt in principe op hetzelfde neer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar de huidige wieken vele malen efficiënter zijn dan de oude windmolenwieken. Dus voortgang van de techniek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de 12de eeuw waren Frankrijk en Engeland de pioniers van Europa in het ontwikkelen van windmolens waarvan de wieken ronddraaiden met de richting van de wind. De windmolens van toen hadden 4 tot 8 wieken met windzeilen, met elk een lengte van 3 tot 9 meter. De wieken stonden verticaal georiënteerd.
Het eerste moderne relatief grootschalig gebruik van de windmolen kwam er tussen de 15de en 19de eeuw in Nederland. Er waren ongeveer 9000 windmolens in gebruik. Belangrijke verbeteringen waren het waaiervormige uiteinde (1745) dat de zeilen automatisch liet draaien in de richting van de wind en de speciale openingen ( soort luchtremmen) in de wieken die manueel of automatisch gesloten: geopend konden worden om eenzelfde rotatiesnelheid te hebben bij elke windsnelheid. Ook aërodynamische vormen en materialen van de wieken werden alsmaar efficiënter.
In 1890 maakte Denemarken als eerste gebruik van de windmolen om elektriciteit op te wekken.

De moderne windmolens zijn efficiënter en bieden een hoger rendement. Het vermogen (dus de energie per tijdseenheid) is o.a. afhankelijk van de windsnelheid (die voor elke windmolen van deze opstelling dezelfde is) en de diameter van de wieken. Het aantal wieken heeft normaal gezien geen belang voor het vermogen van de windmolen.
Een moderne windmolen bestaat uit drie belangrijke onderdelen: de mast, de rotor en de gondel. De mast van een windmolen is tussen de 50 en 100 m hoog. De moderne rotor bestaat uit 2 of 3 bladen. De bladen kunnen van 1 meter tot 50 meter lang zijn. Ze zijn gemaakt uit verschillende sterke, maar lichte materialen, zoals glasvezel, polyester, carbonvezels
Amadea
13 jaar geleden
De molen wieken dienen netjes in statische en dynamische balans te zijn.
Anders draait de molen heel snel kapot. (Kijk wat voor een krachten er vrij komen als een wiel niet goed uitgebalanceerd is)
Het lijkt me veel eenvoudiger om twee tegenover elkaar zittende wieken te balanceren dan 3 wieken apart zowel qua gewicht als qua lengte als qua bevestigingshoek exact in balans te krijgen. Want tegenover elkaar zittend is gewoon 1 lang recht verbingsstuk gebruiken.
Dus is 2*2 wieken makkelijker te maken met de gereedschappen van de 17e eeuw.

Overigens moet een molen met minder wieken wel sneller ronddraaien om dezelfde energie eruit te halen. Dat kon ook wel eens een bijkomend voordeel zijn voor de huidige stroomopwekkende molens te zijn. Bij sneller draaien wordt de overbrenging naar de generator efficienter.
Terwijl de molens met molenstenen juist langzamer moeten draaien maar met een groot koppel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt is de opbrengst van een windturbine nauwelijks afhankelijk van het aantal rotorbladen of wieken. In Nederland gebruikten fabrikanten in eerste instantie twee rotorbladen of wieken. Dat is een eenvoudiger constructie. Tegenwoordig gebruiken vrijwel alle fabrikanten drie bladen.

Voor de hoeveelheid wieken moet je een afweging maken tussen een aantal zaken, maar vooral tussen de volgende twee:

- de kosten: meer wieken = duurder

- de belasting op de mast van de windmolen : minder wieken geven een minder gelijkmatige belasting als het een oneven aantal wieken betreft, omdat het gewicht van de wiek beweegt ten opzichte van de mast.

Drie bladen belasten de mast dus niet te veel, kosten minder en ogen veel rustiger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4 (of even) was vroeger gemakkelijker te maken met vooral hout.
Die nieuwe molens zijn uit metaal en kunststoffen.....en dan doet het er niet toe.
4 wieken is trouwens in de lage landen legio
In zuid en zuidoost Europa zien ze er veelal als op foto uit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die AnnaFranken;

De reden voor vier wieken bij oude molens is al duidelijk aangegeven: dat was de stand der techniek in die tijd, iets anders was bijna niet efficient te bouwen. Een nog niet genoemde reden bij molens met drie wieken is dat onderzoek heeft uitgewezen dat moderne turbines, die vaak in parken van enkele tientallen worden gegroepeerd, elkaars luchtstroom met drie wieken het minst ongunstig beïnvloeden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3 wieken is efficienter, maar dat wisten ze vroeger nog niet.