Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom wordt bij Duitse leenwoorden als 'einzelgänger' wel de hoofdletter door een kleine letter vervangen, maar niet de a-Umlaut door 'ae' ?

Klaarblijkelijk is de kleine letter bedoeld om het woord beter in een Nederlandse tekst in te passen, maar dan zou de 'ae' toch ook beter staan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
1.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Omdat "einzelgaeger" niet echt beter dan "einzelgänger" is en ook geen echte Nederlands woord en het leest ook moeilijker. Want "ae" is ook niet echt gebruikelijk in Nederlands, hoewel zijn er wel leenwoorden met "ae". (Zie de bron als een voorbeeld.) Daarom hebben wij "einzelgänger" maar geleend als een origineel woord, behalve het schrijven met een hoofdletter.

Als je graag een echte Nederlands woord wil, neem dan:
"eenzaat", "eenling", "zonderling" of "kluizenaar".
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er is inderdaad een hele lijst met ae-woorden. Maar voor zover ik het kan overzien zijn het allemaal leenwoorden uit een buitenlandse taal, of namen, of woorden waarbij de a en de e afzonderlijk worden uitgesproken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vind jouw antwoord het beste van de drie. Mijn voorkeur zou ook zijn een echt Nederlands woord. Maar voor het leenwoord heb ik echter nog steeds voorkeur voor de 'ae'.

Andere antwoorden (2)

Blijkbaar lenen we alleen het woord inclusief de uitspraak van de Duitse taal maar niet de Duitse gewoonte om alle zelfstandige naamwoorden met een hoofdletter te schrijven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Spelling is een kwestie van afspraak. Net zoals ooit iemand heeft bedacht dat we voor een rood verkeerslicht moeten stoppen, is er ook een spellingcommissie die heeft vastgesteld dat we het zo moeten schrijven.
(Lees meer...)
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is juist mijn vraag: waarom is het zo afgesproken?

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding