Wat is de juiste spelling? plankenvloer of planken vloer?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
2.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
aanelkaarschrijven
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.spatiegebruik.nl/

Het beste antwoord

Planken (meervoud van plank) zijn een object, en niet een materiaal. Je zegt niet : de vloer is van plank", de vloer is samengesteld uit / gemaakt van planken. Daarmee is het dus een plankenvloer, vergelijk tegelvloer. Je zegt ook niet "tegel vloer". (Nouja, sommige mensen wel, maar dat is een kwestie van fout spatiegebruik. )

Anders zou het zijn als je zou spreken van een houten vloer (vloer van hout , materiaal) of een stenen vloer (vloer van steen, materiaal). De vloer is niet van "plank" , materiaal, maar van "planken", voorwerpen / dingen. Daarmee is het dus een plankenvloer.

Vergelijk ook touwladder, glasvezel, sisalmat etc.

Toegevoegd na 3 minuten:
Over het algemeen geldt, dat als je een woord aan elkaar kunt schrijven zonder dat de betekenis veranderd, moet het aan elkaar. Een spatie ertussen zorgt ervoor dat het eerste woord iets zegt over het tweede, en dat kan een groot verschil aan betekenis opleveren.

Vergelijk : glazenkast - glazen kast
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
(Nouja, sommige mensen zeggen ook vloertegel...;-) )
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar dat mag dan weer wel ; dat is een tegel die bestemd is om vloeren mee te leggen Niks mis mee dus, Vloer tegel zou pas een raar gezicht zijn ; vraag ik me meteen af hoe je dan een tegel moet vloeren.
Cryofiel
8 jaar geleden
Soms heeft een zin nu eenmaal twee mogelijke betekenissen: "Biologische boerderij oogst lof"
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar daar zorgt de spatie weer niet voor verwarring ; in jouw voorbeeld ben je sterk afhankelijk van de context. Maar in het geval van rode wijnglazen of rodewijnglazen zou dat niet nodig moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een van de leukste vind ik toch nog altijd de cursus naakt modelschilderen. Het irritante bij dat soort woorden is dat als je ze juist schrijft, je spellingchecker begint te miepen. Losse woorden herkent die sukkel wel. Ik denk dat naast het Engels, ook de invloed van de domme spellingchecker die niet kan woordrijgen een grote schuldige is. Ik vier het ding dagelijks tussen de vijf en de tien nieuwe woorden, en toch blijft hij alarm slaan om niks, en negeert aperte fouten. Het blijft handwerk, vrees ik.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Spellingchecker altijd uitzetten, ben je nog sneller klaar ook. Gebaseerd op het Engels en dat kent vele "compound nouns", oftewel samengestelde znw, het NLsschrijftdaarentegenveelmeerdedingenaanelkaarvast!
Cryofiel
8 jaar geleden
Spellingchecker? Jullie bedoelen waarschijnlijk de spellingscontrole... ;-) Die zet ik altijd direct uit. Mijn type- en spelfouten zijn van mij en van niemand anders. Over spaties: veel mensen schrijven tegenwoordig "ofzo". Dat hoort toch gewoon "of zo" te zijn? Zijn veel straatnaambordjes foutief gespeld? Denk aan de Jan van Galenstraat. Daar zouden dan toch verbindingsstreepjes tussen moeten staan in plaats van spaties?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.spatiegebruik.nl/popup.php?id=3530
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Spelling straatnamen: Als er een nieuwe Jan-van-Galenstraat zou worden benoemd, dient de spelling volgens de huidige regels te geschieden. Als die Jan van Galenstraat al voor de nieuwe spelling bestond, behoudt deze de originele spelling.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kunt wel zeggen een planken vloer net zoals je houten vloer ook kunt zeggen.
Cryofiel
8 jaar geleden
Een houten vloer: een vloer die bestaat uit het materiaal hout. Een metalen vloer - een vloer die bestaat uit het materiaal metaal. Een planken vloer - een vloer die bestaat uit het materiaal plank???
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als "plank" een stof, een materiaal was (zoals hout, steen, glas, papier, suiker, water, ijs, rubber, whatever), ja dan zou je kunnen spreken van een planken vloer. Helaas pindakaas, plank is geen spulletje.