Wat was de functie van dit soort poppen?

Ik moet een klein onderzoek doen naar deze pop, alleen kan ik nergens duidelijk vinden waarvoor deze pop gebruikt werd (of dit decoratie was, speelgoed of iets anders). Is er iemand die weet waar zo'n Hadji-pop voor gebruikt werd?

https://collectie.wereldculturen.nl/?query=search=Deeplink%20identifier=[obj_684018]&showtype=record#/query/0ee83e11-2965-42c7-83d3-28058258af24

1.7K
tinus1969
2 jaar geleden
Heb je het Tropenmuseum zelf al gemaild?

Het beste antwoord

Een grote groep Europese vrouwen en invloedrijke lokale bestuurders uit Nederlands-Indië gaf in 1893 koningin Wilhelmina ter gelegenheid van haar dertiende verjaardag poppen in de klederdrachten van de archipel cadeau. Zij wisten dat Wilhelmina ‘een echt poppenmoedertje’ was. (Het schenken van poppen aan de koningin met klederdrachten uit de streek waarvan de schenkster afkomstig was, zou een traditie worden die tot diep in de twintigste eeuw voortgezet is). Maar deze poppen waren niet bedoeld om mee te spelen: ze dienden als leermiddel over de Indische cultuur.

De kleding van elke pop was een getrouwe replica van de werkelijke klederdracht. Bij de poppen hoorden bovendien uitvoerige beschrijvingen van de lokale benamingen van de kleding en accessoires en de betekenis en symboliek daarvan. Zo kon de jonge koningin alle bevolkingsgroepen in de kolonie leren kennen. Alle Europese vrouwen die in Indië iets betekenden hadden zich ingezet om de poppen te laten vervaardigen en kleden.

De poppen werden op de landbouw-, veeteelt- en nijverheidstentoonstelling van 1893 in Batavia tentoongesteld en waren ook na de schenking aan Wilhelmina in Den Haag in Paleis Kneuterdijk te bezichtigen.
Amadea