Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom noemen ze "ij" een lange ij en "ei" een korte ei?

De Vlaamse naam voor "ij" is "gestipte ij" en dat klinkt logischer.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dat kun je opzoeken in Wiki. Daar staat:

De eerste vorm wordt de lange ij of in België soms ook gestipte ij genoemd. De tweede vorm heet korte ei (of bij het spellen van een woord: E – I). Het adjectief lang duidt op de lengte van de staart van het tweede teken j, dat (vooral bij de kleine letter) tot onder de basislijn reikt. De adjectieven lang en kort duiden niet op (de lengte van) de uitspraak, aangezien beide spellingsvormen in het Algemeen Nederlands op dezelfde manier worden uitgesproken.
(Lees meer...)
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik vind alle antwoorden sowieso gezocht. Voor mij is een lange ei de EI, die is langer op de regel. Maar da's dus wel fout. Daarom zeg ik "dat schrijf je met een kippen-ei" bij ei.
Voor die andere ij weet ik nog geen ezelsbruggetje :-(
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ene ij wordt lang gekookt, en het andere ei kort.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet het toch kunnen benoemen, de gestipte is niet logisch want de korte EI heeft ook een stip.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De lange ij is verticaal langer.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
@amc zo heb ik het ook geleerd ja. Als ezelsbrug omdat de klank hetzelfde is maar de schrijfwijzen verschillen.

Maar de docent zei er wel bij dat de "EI" helemaal geen ij/ei is, want het zijn twéé letters waardoor je "EE-IE" zou moeten zeggen. De IJ is gewoon één letter dus je zou moeten kunnen volstaan met "IJ" (en dus niet "IE-JEE"). Het toetsenbord laat je wel twee afzonderlijke letters tiepen, maar dat is taalkundig dus eigenlijk niet goed.
De docent leek me wel slim, dus ik denk dat ie wel gelijk heeft :P
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met mijn kind heb ik het altijd over een ijsjes ij en een kippen ei, tja het zal wel zijn omdat de ij onder de lijn uitkomt en de ei niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding