waneer gebruik je somebody of anybody?

wat is het verschil tussen beide?
oftewel somebody vs. anybody

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
9.1K

Antwoorden (4)

Somebody gebruik je als het bestemd is, met een bepaald persoon/doelgroep in het oog. Anybody gebruik je als het meer algemeen is.

Who can solve this riddle?

Anybody = iedereen kan dat (puzzeltje is makkelijk)
Somebody = bepaald persoon (iemand die in dat veld verstand van zaken heeft)

http://forum.wordreference.com/showthread.php?t=76930&langid=13

(niet echt een lekker voorbeeld, maar kan even op niks anders komen...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Misschien maakt deze zin het verschil ook iets duidelijker: "Is there anybody who can solve this riddle? Surely there must be somebody, who can?" "Kan iemand dit raadsel oplossen? Er is toch zeker wel iemand, die dat kan?" In de tweede zin wordt over "iemand" iets meer gezegd dan in de eerste, namelijk dat hij het raadsel kan oplossen. "Somebody" is dus een concreter persoon dan "anybody".
Antoni
11 jaar geleden
Of, een uitspraak van een gastvrouw bij een verjaardagsfeestje: "I need somebody who wants to have the last piece of pie. Anybody?" "Ik zoek iemand die het laatste stukje taart wil. Iemand (zin)?".
Als je someone/somebody zegt heb je vaak al in je hoofd wie dat zouden kunnen zijn (een van jou groep bijv.), anybody/anyone kan letterlijk iedereen in de wereld zijn.

Is someone going there? (kijkt zijn vrienden aan, wachtend op antwoord)
Is anyone going there? (gaat daar ooit wel eens een mens heen?)

http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20080406071611AAXfgIH
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Anybody gebruik je in vragende en ontkennende zinnen:
Does anybody know the answer?
I can't find anybody who does!

Somebody gebruik je nooit in vragende en ontkennende zinnen. Anders krijg je:
Does somebody know the answer? Dat klinkt ook vreemd als je dat uitspreekt.
I can't find somebody who does! Dat klinkt ook niet logisch.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat het raar klinkt ligt aan de intonatie. En de intonatie is afhankelijk van wat je bedoeld. Als je "Does somebody know the answer?" vraagt aan de klas waarvan je verwacht dat het best zou kunnen dat er een paar tussen die het weten, kan dat best. Als vervolgens een lange stilte valt en je hebt ze laten nadenken, dan is de vraag "Does anyone know the answer?" meer op zijn plek. Afwisselen met 'someone' verhelpt soms ook je probleem met hoe het klinkt. Daar echter een regel voor vinden blijkt niet zo makkelijk te zijn: http://www.andrew.cmu.edu/course/76-451/tom.html
Iemand is somebody.

Maakt niet uit wie, iedereen zou kunnen, is anybody.