Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag je titels van pop liedjes op t-shirts drukken voor commercie?

Mag je bijvoorbeeld Let's Stick Together of West End Girls op een t-shirt drukken zonder dat je eerst de schrijver van deze nummers moet contacteren om permissie te vragen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Antoni
5 jaar geleden
Het lijkt mij afhankelijk van de precieze titel. Een titel als "Bohemian Rhapsody" (een nummer van Queen) is alleen bekend als lied, een tekst als "Let's Dance" (een nummer van David Bowie) lijkt mij te algemeen om rechten op te kunnen laten gelden.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Je krijgt dan te maken met auteursrecht. Het antwoord is dus nee. Tenzij de auteur jou zelf toestaat e.e.a. te gebruiken. Maar zelfs dan kan het nog moeilijk worden omdat meerdere mensen voor hetzelfde auteursrecht kunnen hebben. https://www.charlotteslaw.nl/wanneer-en-hoe-mag-je-content-van-een-ander-gebruiken/
(Lees meer...)
5 jaar geleden
Antoni
5 jaar geleden
Het lijkt mij afhankelijk van de precieze titel. Een titel als "Bohemian Rhapsody" (een nummer van Queen) is alleen bekend als lied, een tekst als "Let's Dance" (een nummer van David Bowie) lijkt mij te algemeen om rechten op te kunnen laten gelden.
tinus1969
5 jaar geleden
Eens met Antoni.
Antoni
5 jaar geleden
Dank je, @tinus1969.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing