Waarom lijkt het Drentse dialect op het Oost vlaamse dialect ?

Hallo ik vroeg mij af waarom het Drentse dialect zo op Oost Vlaamse dialect lijkt?. het is toch totaal een andere regio en ligt toch totaal de andere kant op Drenthe ligt niet bij belgie vanwaar lijken deze talen zo op elkaar? en wat is de geschiedenis erachter? en is er een verwant tussen Oost Vlaanderen en Drenthe ?

7 maanden geleden
in: Taal
1.1K
TurfGraver
7 maanden geleden
Sommige klankkenmerken worden op een soort gelijk manier veranderd. Maar zeker niet alle.
Maar dat geld voor zo'n beetje elke dialect.
SimonV
7 maanden geleden
Waarin lijken die dialecten dan op elkaar? Ik zie geen gelijkenis. https://www.mijnwoordenboek.nl/dialect/Drents
https://www.isbapp.be/lid/wnd/wnd.ae_apex_upload.display?pvolgnr=860
https://www.dialectloket.be/tekst/dialectologie/dialecten-in-de-zuidelijke-nederlanden/oost-vlaams/
https://www.variatielinguistiek.ugent.be/node/68

Antwoorden (1)

De vraag lijkt te berusten op een misverstand. Het Drentse dialect (Nedersaksisch) lijkt in geen enkel opzicht op het Oostvlaamse dialect.
De oorsprong van beide dialecten is geheel anders.
Het Drentse dialect is nauw verwant aan het Platduits/Nederduits, de taal die in noordelijk Duitsland wordt gesproken. Het Oostvlaamse dialect is een variant van het Nederlands.
Het enige dialectwoord dat zowel in delen van Drente als in Oost-Vlaanderen gelijk is, is: spinnekop(pe), de dialectvariant van spin. Spinnekop(pe) komt in een veel uitgebreider gebied voor: vanaf de Belgische taalgrens tot aan de Bollenstreek.
Overigens: het komt voor dat dialecten op honderden tot duizenden kilometers van elkaar verwijderd, wel overeenkomsten hebben.
Zo worden in delen van Rusland en Roemenië Duitse dialecten gesproken door mensen die daar naartoe zijn getrokken (Roemenië) of gedeporteerd (Rusland).
In het noorden van Friesland (Het Bildt) wordt een dialect gesproken (Bildts) dat wortels heeft in Zuid-Holland - de inpolderaars waren uit Zuid-Holland afkomstig.
Bron: onderzoek naar de dialectnamen voor: spin (1933). Uit: Dialecten in Nederland, door dr. H. Entjes (1974)
Toegevoegd op 25 september 2023 12:18: tekst
7 maanden geleden