Wie weet wat dit voor rieten mandfles is met de naam "Amstel" erop?

Wie weet wat dit is en hoe oud het ongeveer is?
Boven op de dop staat het woord Amstel

Picture for question
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (2)

Een tapvat voor Amstelbier.
Van vóór 1947: de sch-spelling van versch is officieel afgeschaft in 1947.
In juli 1939 stond er een advertentie voor de vat in het Algemeen Handelsblad.
Toegevoegd op 29 maart 2020 12:58: bron
Plaatje bij antwoord
SimonV
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@SimonV
Leuk, dat je zo mooi terug gaat in de tijd, zowel met de afbeelding als met de krant.
+ dus
Het is feitelijk de eerste biertender. Een Dubbel Stoop fles.

In juli 1937 presenteerde de Amstelbrouwerij een nieuwe consumentenverpakking: de zogenaamde dubbele stoop. De dubbele stoop was een sifonfles met een inhoud van 10,5 à 11 liter, waarin 5 liter bier zat. Dat de fles slechts voor iets minder dan de helft gevuld was met bier kwam doordat de overige ruimte nodig was voor koolzuurgas. Dat koolzuurgas deed dienst als drijfgas en als conserveringsmiddel. Net als de destijds bekende mineraalwatersifons was ook de dubbele stoop van Amstel uitgerust met een inwendige glazen buis die tot op de bodem van de fles reikte en die middels een rubberen ring verbonden was met een metalen sifonkop. In het geval van de dubbele stoop had die glazen buis een lengte van maar liefst 38 cm. Anders dan de mineraalwatersifons, waarvan het spuitmechaniek in de metalen kop bestond uit een pedaal met veer, was de kop van de dubbele stoop voorzien van een draaiknop. Wanneer men deze knop opendraaide, begon er bier uit het kraantje te stromen.
Amadea