De haan wijst ons uit welke richting de wind waait. Ze worden al sinds de negende eeuw op kerktorens geplaatst. Dit gebruik is overgewaaid uit Italië. Enerzijds is een haan geschikt omdat hij altijd met zijn kop in de wind staat, en als torenhaan is hij een aangever van de windrichting. Anderzijds staat een haan ook symbool als verdediger van de kerk tegen boze machten die de kerk bedreigen. Omdat hij constant met de wind meedraait, wordt de haan ook gezien als het symbool van de prediking, van de blijde boodschap. Hij beschermt ook de kerk tegen oproerigen en weerspannigen.
Bijbelkenners zullen bij een haan ook meteen denken aan het volgende verhaal: toen Jezus gevangen genomen werd, ontkende zijn leerling Petrus tot driemaal toe dat hij
hem kende. Daarop kraaide de haan, zoals Jezus al eerder had voorspeld. De haan als symbool van waakzaamheid dus, iets dat past bij een windhaan.
In vroeger tijden werd de haan gezien als symbool voor het uitdrijven van de duivel. Om die reden werden hanen geslacht, hun bloed werd door de aarde opgevangen en moest zo de duivel weghouden.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn dank!

Andere antwoorden (4)

verloochening van jezus, door petrus. sinds toen kondigde petrus het geloof aan tot zijn dood

Toegevoegd na 3 minuten:
en einde van de nacht, luidt de haan de nieuwe dag, t is een kerk, dus dient het niet alleen als windwijzer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan ook een ander symbool zijn maar dit dient om de windrichting aan te geven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wordt beweerd dat de haan een christelijk symbool is, dat verband houdt met Pasen. Daar zijn historici het echter mee oneens. Van oudsher staat de haan symbool van kracht en een nieuw begin: hij kondigt een nieuwe dag aan. Het is dus veel meer een heidens dan een christelijk symbool”....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit zag er sierlijk uit toen het werd uitgevonden.