zit er een bepaalde termijn aan wat je als vintage kunt beschouwen?

retro is iets dat is geproduceerd maar er oud uitziet, en vintage is echt iets dat orgineel oud is. maar wat voor termijn zit daaraan verbonden om het vintage te mogen noemen?

4 jaar geleden
2.3K
crispy
4 jaar geleden
Vintage kan ook nieuw geproduceerd zijn volgens mij, het gaat meer om de uitstraling.
En de termijn... meestal iets van meer dan 15 jaar geleden.
popeye
4 jaar geleden
@crispy nee, vintage is echt iets ouds. als het gerestoreerd is dan is het nog steeds vintage. iets wat nieuw geproduceerd word met een retro/vintage uitstraling word retro genoemd. vintage is echt een oud object.
Antoni
4 jaar geleden
Over vintage KLEDING wordt op deze website https://nl.wikipedia.org/wiki/Vintagekleding vermeld: "Vandaag de dag wordt de term vintage doorgaans gebruikt voor kleding die gemaakt is tussen 1920 en eind jaren zeventig, maar redelijk wat verkopers van deze kleding trekken dat door naar het midden van de jaren tachtig. Kleding die ouder is dan 1920 wordt meestal beschouwd als "antiek" en is populair bij verzamelaars, maar wordt zelden nog gedragen."

Antwoorden (2)

Vintage is geen vast omschreven term; vintage hoeft bovendien niet daadwerkelijk oud te zijn: het kan ook 'tweedehands' betekenen.
4 jaar geleden
Geen harde termijn, maar in de praktijk is vaak dat wat gemaakt is tussen 1920 en 1980. Ouder noem je dan eerder antiek.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Vintagekleding#Definitie
Definitie

Vintage omvat oude kleding, schoeisel en accessoires waarvoor een hernieuwde belangstelling bestaat. Meestal gaat het om designerkleding of met de hand gemaakte kledingstukken die typisch zijn voor een bepaalde tijdgeest en die een zekere stilistische waarde hebben. Vintage wordt niet in elke winkel verkocht; op verschillende markten (bijvoorbeeld het Waterlooplein in Amsterdam) worden er vintagekledingstukken aangeboden. Ook zijn er in de grote steden vaak kleine winkeltjes te vinden die vintage aanbieden; niet alleen maar kledingstukken, maar ook tassen, schoenen en sieraden worden hier verkocht. Aangezien er veel vraag is naar vintagekleding, zijn de prijzen vaak hoog: in dergelijke winkels worden vaak prijzen voor nieuwe kledingstukken aangehouden.

Vandaag de dag wordt de term vintage doorgaans gebruikt voor kleding die gemaakt is tussen 1920 en eind jaren zeventig, maar redelijk wat verkopers van deze kleding trekken dat door naar het midden van de jaren tachtig. Kleding die ouder is dan 1920 wordt meestal beschouwd als "antiek" en is populair bij verzamelaars, maar wordt zelden nog gedragen.
4 jaar geleden
Antoni
4 jaar geleden
De term wordt niet alleen gebruikt voor kleding, maar ook voor onder meer meubels, elektrische apparaten en speelgoed. Eigenlijk is het vreemd dat er op Wikipedia alleen maar aandacht aan vintagekleding wordt besteed.