Waar werd dit verzilverde ei dat open kan voor gebruikt?

Zie ook het plaatje, gekocht op een rommelmarkt maar ik kan nergens vinden waar het voor gebruikt werd. Het kan open, er zitten gaatjes in en het kan niet staan, alleen opgehangen worden. Is hier ergens informatie over te vinden?
PS afmetingen ca 10 cm hoog

Picture for question
5 jaar geleden
1.7K
Antoni
5 jaar geleden
Misschien is het een wierookvat voor gebruik tijdens de dienst in een Rooms-Katholieke kerk.

Antwoorden (3)

Dat is een Thee ei.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Amadea
5 jaar geleden
Een thee-ei is niet groter dan 5 centimeter. Dit voorwerp is ongeschikt om in kokend heet water te houden en dat daarna te drinken...
Summo
5 jaar geleden
Eens met Amadea, de gaten zijn ook bijna een halve cm (een zijkant van het driehoekje), ik denk niet dat de thee er dan in blijft
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het is inderdaad geen Thee-ei, foutje van mij. RonRon12 heeft in de tussentijd het correcte antwoord gegeven: "Het is een Ladanka ei. Een soort amulet uit de Russisch-orthodoxe kerk"
Dat kan je gebruiken om thee te zetten. je doet thee in dat ei en dan in heet water met het ei even laten trekken en je hebt thee dan kan het ei weer uit het water.
5 jaar geleden
Het is een zogeheten Ladanka ei. Een soort amulet uit de Russisch-orthodoxe kerk. Het werd gedragen met een gewijd voorwerp erin (bijvoorbeeld een kruisje) en diende ter bescherming.
Amadea
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ Ladanka of amulet
dit is een thee-ei: https://www.brevordia.nl/zilveren-thee-ei-1906-1953.html
Summo
5 jaar geleden
Die waarde staat me wel aan maar hij is er echt veel te groot voor hij is 10 cm!