Waarom is de jaren 50 kleding in West Side Story zo anders dan in Grease?

Beide films spelen zich af in de jaren 50, maar in allebei is de kledingstijl heel verschillend.
In Grease dragen de jongens heel andere kleding; leren jack, zonnebril etc.
In West Side Story dragen de jongens gewoon een simpel shirt, en af en toe een bomberjack. Ook de haarstijlen enz. zien er heel anders uit.

Ik vraag me af hoe dit komt. Is het gewoon omdat de kledingstijl in verschillende steden anders was, of zijn de films wel beide uit de jaren 50 maar uit verschillende jaren? En waarom zien de mensen de kledingstijl uit Grease als de 'echte' jaren 50 stijl?

Bij voorbaat dank, als iemand dit weet!
(Bijgevoegd een foto uit West Side Story en uit Grease)

Picture for question
3.5K

Het beste antwoord

Het verschil zit in de klasse waar de speler in spelen. Grease komt meer uit de betere klassen West side story is de lagere klassen de achterwijken. Dat verschil zie je ook nu nog bij kleden in de verschillende wijken.
5 jaar geleden
Rieneke1
5 jaar geleden
Sowieso heb je verschillende subculturen met verschillende stijlen van kleding, ongeacht de klasse.
ronron1212
5 jaar geleden
Ook dat is zo alleen in de jaren vijftig was er niet zoveel als tegenwoordig.
tinus1969
5 jaar geleden
Komt Grease uit de betere klasse? het komt mss uit een iets andere subcultuur.

Andere antwoorden (1)

Het belangrijkste verschil is het jaar waarin de films zijn gemaakt. West Side Story komt uit 1961; Grease uit 1978.
In 1961 was censuur etc veel aanweziger, en was rock 'n roll veel controversiëler (West Side Story is ook eigenlijk qua muziek geen rock 'n roll) ; de kleding in de film is dus bewust wat neutraal gehouden, omgekeerd werd die kleding in Grease juist overdreven aangezet (de broek die Olivia Newton John droeg in de slotscene had bv geen rits en moest dichtgenaaid worden voor de opnames).