Wat is dit voor ding wat bestaat uit 2 blokjes hout met een halve bol en gat, en een houten scharnier?

Twee blokjes hout met een houten scharnier ertussen. Je kunt hem open- en dichtklappen, de halve bol past dan precies in de holte.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

In het Engels heet het een "green plantain smasher". Een Nederlandse naam krijg ik er niet voor gevonden. Het wordt gebruikt in Latijns Amerika om plakken in olie gebakken bakbanaan plat te drukken. Die geplette stukken worden door zout water met wat geperste knoflook gehaald en vervolgens opnieuw gebakken. Daarmee heb je dan Tostones gemaakt.
---
Een synoniem voor deze 'bakbanaanpoffertjes' is Patacones.
---
De Spaanse naam voor het voorwerp is Tostonera. Dat is vermoedelijk het beste woord ervoor.
Toegevoegd op 10 oktober 2018 23:50: tekst
Plaatje bij antwoord
Amadea
5 jaar geleden
Antoni
5 jaar geleden
Een onrijpebananenpers?
Amadea
5 jaar geleden
Die bakbananen zijn niet onrijp. Ze hebben een zwarte schil. Het is feitelijk geen fruit maar groente. Ze kunnen niet rauw gegeten worden.