Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Bestaat er een boek over menselijke schoonheid?

Ik ben op zoek naar een boek waarin over menselijke schoonheid wordt geschreven (een filosofisch werk).
Nu heb ik niets kunnen vinden. Het gaat alleen over de schoonheid van kunst, en daar ben ik juist niet naar op zoek.
Met wetenschappelijk artikelen over dit onderwerp stel ik mij ook tevreden!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
668
Amadea
5 jaar geleden
Geen filosofisch boek maar een sociaal psychologisch: Het recht van de mooiste : de wetenschap van mooi en lelijk / Nancy Etcoff. ISBN 90-254-2269-1.
De auteur, Amerikaans psychologe, ziet lichamelijke schoonheid als universeel onderdeel van de menselijke natuur. Ze gaat in op de rol van schoonheid in het alledaagse leven, waarbij met name de invloed van schoonheid op waarneming en gedrag aan de orde komt. De vraag wat schoonheid eigenlijk is wordt beantwoord met behulp van de determinanten van schoonheid, hun functie en hun aard. De conclusie luidt dan dat schoonheid gezien kan worden als een universeel onderdeel van de menselijke ervaring, dat vanuit evolutionair gezichtspunt kan worden beschouwd als biologische aanpassing.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

In 2001 wijdde het tijdschrift Filosofie en Praktijk er een themanummer (jrg. 22, nr. 10167-2444) aan dat als boek met 71 pagina's is uitgebracht: Over schoonheid. Samengesteld door Theo van Willigenburg. Budel: Uitgeverij Damon. ISBN 90-5573-170-6.

Het is in elk geval nog te leen via de bibliotheek van Rijksuniversiteit Groningen.
(Lees meer...)
Amadea
5 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding