De Etruriërs, een ontwikkeld volk in Midden-Italië, (nu Toscane), enkele eeuwen voor Christus, gebruikten als
verlichting een touw gedrenkt in pek, olie of vet. Er zijn aanwijzingen dat al veel eerder kaarsen voor verlichting werden gebruikt. In de graftombe van Toetanchamon (14e eeuw voor Chr.) zijn kandelaars (of toortshouders) aangetroffen. In de Romeinse tijd verschijnt de kaars definitief ten tonele. Vet of was diende als brandstof.

Toegevoegd na 43 seconden:
gevonden op wiki...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Kaarsen komen uit Nederland, Kerzen uit Duitsland en Candles uit Engeland...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 lol...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
slimmeke...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Puntje voor de humor
Al in de vroege middeleeuwen hoorde het bij de taak van een huisvrouw om kaarsen te maken - maar alleen de allerrijkste mensen konden ze vaak gebruiken. Voor de meeste mensen waren kaarsen voor héél byzondere gelegenheden, en hadden ze alleen het vuur, dat licht gaf.
De kaarsen werden gemaakt van bijenwas ( de honingraten), en zelfs vandaag zijn zulke kaarsen in speciaal-zaken te krijgen. Ze verspreiden een heerlijke honing-geur als ze branden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nederland staat hoog aangeschreven in kaarsenland; vooral Bolsius exporteert heel wat over de wereld. Ook zijn Nederlanders echt fikkie stokers vwb. kaarsen en sfeer in de winter.

Maar waar de oorsprong ligt; geen idee.......toch Nederland?