Is er bij het spreekwoord "van likmevestje" een verband met het kledingstuk?

Heeft het spreekwoord überthaupt iets te maken met het bovenstuk (vestje)?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Nee, volgens de taalunie niet: "Vestje in van likmevestje gaat volgens het Groot Uitdrukkingenwoordenboek van Van Dale (2006) waarschijnlijk terug op het Franse fesse, dat 'bil' betekent. Met lik me vestje werd dus oorspronkelijk iets bedoeld als 'lik m'n reet/hol/naad'."
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Aanvulling op hetgeen Taaladvies schrijft:
De handelingen in het boek Kamertjeszonde eindigen in maart 1894, het werd geschreven in 1896 en in 1897 voor het eerst door een uitgever in pornolectuur uitgegeven onder het pseudoniem Koos Habbema.

Andere antwoorden (1)

Kooplui maakten hun vingers nat om papiergeld uit hun vestzak te halen. Als de verkoper een te hoog bedrag in gedachte had,dan zei de Koopman " dat bedrag geef ik jou niet voor die troep,je kan mn vest likken " om daarbij aan te geven dat hij voor dat belachelijke bedrag zn vingers niet nat wenste te maken om uberhaupt geld uit zn vestzak te halen..
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
SimonV
5 jaar geleden
Plausibele verklaring!
Maar ik kan hiervoor geen enkele bron vinden. Heb jij die?
SimonV
5 jaar geleden
Voorlopig ga ik er dus maar vanuit dat je het antwoord zelf verzonnen hebt. ;-)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik plus 'm voor de originaliteit, maar ik ga meer voor het antwoord van criseyde.