Wat is een staatscircus?

Je ziet regelmatig dat "Het Russische Staatscircus" zijn tenten opslaat, of "Het Chinese Staatscircus".

Dat zie je zó vaak, dat ik niet geloof dat er per land één staatscircus is, en dat het steeds om "het" staatscircus van dat land gaat dat ik ergens zie staan.

Vandaar mijn vraag: wat betekent die aanduiding "staatscircus"?

Picture for question
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
GV
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+

Het beste antwoord

Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat Rusland en China communistisch waren (zijn) en dus bijna alles eigendom van de staat is. Artiesten werden net als atleten speciaal opgeleidt voor het circus.

Het is dus ook niet zo dat andere landen ook een 'staatscircus' hebben. Ieder land heeft wel zijn eigen circus, maar communistische landen noemen het staatscircus.