Een standbeeld wordt meestal gemaakt ter nagedachtenis aan een 'bekend of geliefd ' persoon (of personen) om voor de geschiedenis bewaard te blijven in de gedachten van mensen. Het wordt meestal uit steen uitgehouwen maar kan ook uit brons gegoten zijn, met de handen geboetseerd zijn of uit hout gestoken zijn. Het kan uit vele soorten materiaal gemaakt zijn door meestal een kunstzinnig persoon.
Vaak staat het op een sokkel.

Een beeld kan meerdere betekenissen hebben. Hiermee kan ook een standbeeld bedoeld zijn wat in de volksmond vaak afgekort wordt, maar het kan ook de afbeelding van iets of iemand zijn. Denk aan de tv...beeld en geluid. Je kunt er ook 'beeldig uitzien' of iets geeft een goed beeld van iets. Het is dus meer visueel.... het beeld wat je voor ogen krijgt.
6 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een standbeeld geeft over het algemeen een of meer mensen weer; een beeld kan van elk willekeurig object (of helemaal abstract) zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een beeld is elke vorm van afbeelding, en hoeft dus niet van steen of ander hard materiaal te zijn. Een foto is ook een beeld.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dan gebruik je 'beeld' in de betekenis van 'afbeelding', ik weet niet of dat is wat VS bedoelt.
tinus1969
6 jaar geleden
@JanJ2002 - dat weet ik ook niet. En misschien weet VS dat ook niet ;-)