Wat is het verschil tussen hoge en lage literatuur?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
5.4K
Antoni
6 jaar geleden
Dit http://www.volkskrant.nl/boeken/het-verschil-met-hap-snap-snack~a653227/ is een interessant artikel daarover.

Het beste antwoord

Er is niet één verschil, er zijn talloze verschillen.

Hoge literatuur wordt wel literatuur genoemd, lage literatuur lectuur.

Zo ook in dit artikel http://www.volkskrant.nl/boeken/het-verschil-met-hap-snap-snack~a653227/, waarin een groot aantal verschillen zijn vermeld:

Literatuur: het beschrijven van de complexe werkelijkheid aan de hand van een verbeelding van het dagelijks leven
Lectuur: het creëren van een simpele wereld waarin de lezer even kan vluchten uit het bestaan van alledag

Literatuur is multi-interpretabel. Lectuur bevestigt, lijkt op, herhaalt wat bekend is. Literatuur ontregelt wat we kennen of menen te kennen, en laat ons de wereld op een andere, nieuwe manier zien, of probeert dat althans. Lectuur is meer gestoeld op een gevoel van gemeenschappelijke waarden en gevoelens.

Het criterium voor literatuur zou zijn: de tand des tijds kunnen doorstaan. Literatuur roept een grotere rijkdom aan beelden op dan lectuur. Anders dan lectuur kan literatuur de mensen in verschillende tijden, landen en culturen aanspreken.

Je kunt ook de volgende tegenstelling als ijkpunt nemen: boeken waarin een mysterie wordt opgelost, behoren tot de lectuur, terwijl boeken waarin een mysterie wordt ontwikkeld of ontvouwd, deel uitmaken van de literatuur. Als je denkt 'over en sluiten' nadat je een boek hebt gelezen, dan heb je lectuur in handen, terwijl je te maken hebt met literatuur als je denkt: hoe kan dat, waarom gebeurt er zoiets met mensen, waarom doen mensen elkaar dit aan? Literatuur wil je vaak nog een keer lezen, omdat het zo sterk in elkaar zit en mooi geschreven is. Bij lectuur is dat niet het geval omdat je al weet hoe het afloopt. Lectuur is geschreven voor de tijdelijke spanning of voor tijdelijk vermaak. De beoordeling of het geschrevene tot 'de literatuur' behoort, heeft onder meer te maken met het aanspreken van de verbeelding, met het scheppen van een eigen werkelijkheid en het hanteren van bijzonder of mooi taalgebruik. Het toepassen van zulke criteria is razend lastig. Wat is mooi taalgebruik? Of het scheppen van een eigen werkelijkheid? Misschien snap ik wel helemaal niks van die eigen werkelijkheid. Of vind ik het taalgebruik helemaal niet mooi. Maar wie ben ik dan eigenlijk wel? Ben ik een ervaren lezer, een literatuurwetenschapper, een beginnend lezer of misschien zelfs een gedwongen lezer die er gewoon geen bal aanvindt?

Kijk voor nog meer verschillen en analyses in het artikel.
Antoni
6 jaar geleden
Antoni
6 jaar geleden
Verderop in het artikel staat nog: "Het verschil tussen lectuur en literatuur is goed duidelijk te maken door boeken te beoordelen op vier dimensies: intrige of plot, thema, stijl en ambitie (intentie, inzet). Zonder ambitie geen literatuur, wat uiteraard niet wil zeggen dat ambitie altijd literatuur oplevert. De schrijver van lectuur schrijft in de eerste plaats voor de lezer. De schrijver van literatuur schrijft vooral over de emotionele en rationele thema's die hem (of haar)bezighouden." "Literatuur is een houding." "Literatuur wordt gedragen door thema's, waarbij dramatische ontwikkelingen en personages centraal staan. Thema's hebben consequenties voor de inhoud van het verhaal. Ze leiden tot overpeinzingen van personages over hoe de wereld in elkaar zit, over hoe mensen leven, over de onvolkomenheid van menselijke communicatie, over seksuele en etnische relaties, enzovoort. Voor lectuur zijn thema's veel minder belangrijk. Ze vormen hooguit de achtergrond waartegen het verhaal zich afspeelt. Het gaat in lectuur niet om onderzoek naar de menselijke conditie. In lectuur is het verhaaltje of de plot veel belangrijker dan een thema. Als in een roman de plot overheerst, is dat literair gezien veeleer een zwakte, want het gaat ten koste van de thema's, de stijl, de personages en de dramatische ontwikkeling." "In lectuur is stijl louter een instrument om een verhaal duidelijk te vertellen, terwijl stijl in literatuur een zelfstandige waarde heeft en soms zelfs de belangrijkste waarde van een boek is. Lectuur vraagt niet om een actieve lezer die nadenkt over wat hij leest of net gelezen heeft. Lectuur heeft slechts behoefte aan een onderdanige lezer, die passief consumeert. Meestal heeft lectuur een happy end. Literatuur is veel meer gericht op het verwarren van de lezer, opdat die zijn eigen emoties, motieven en overtuigingen gaat bevragen, soms zo dat de lezer zelf een personage in het boek wordt. In lectuur worden gevoelens juist heel direct weergegeven, zoals in de 'lage' schilderkunst de bekende tranen van het straatjochie."
Antoni
6 jaar geleden
En verder nog: "De schrijvers van literatuur beschouwen de wereld en het leven als een gecompliceerde affaire die wordt geregeerd door paradoxen, dilemma's en ambiguïteit. Duistere tegenstrijdigheden regeren het leven meer dan fonkelende transparantie. De keuzes in het leven zijn voor de schrijver van literatuur zelden voor de hand liggend en meestal problematisch. De schrijvers van lectuur zien het liefst een overzichtelijke wereld, waarin alles een duidelijke plaats heeft. Niet dat alles altijd koek en ei is, verre van dat. Maar in lectuur zijn ook conflicten duidelijk en overzichtelijk. Er is het goede en er is het kwade, er is mooi en er is lelijk, er zijn machtigen en machtelozen. Soms schrijven de makers van lectuur helemaal niet over de echte wereld, maar fantaseren ze over rijkdom of liefde, of geven ze doorkijkjes in hoe zij denken dat de lezers de wereld van the rich and the famous willen zien. Literatuur kent niet alleen andere perspectieven, ook de functie van literatuur verschilt. Literatuur probeert de wereld te beschrijven, consequenties te tonen, te laten zien waarom de dingen gaan zoals ze gaan. De schrijver van literatuur probeert de lezer mee te nemen in het leven van de held en hem deelgenoot te maken van wat de held denkt en voelt. De literaire held is een mens met twijfels, met onhebbelijkheden, met pukkels en haar waar dat niet hoort te zijn. Literatuur wil onder de huid van het leven kruipen, terwijl lectuur die huid slechts aaien wil."