Wat is het verschil tussen cabaret en stand-up comedy?

En mag je ze ook onder dezelfde naam benoemen, dus beide onder cabaret, of juist beide onder stand-up comedy?

En weet je om het verschil duidelijker te maken ook bij elk een voorbeeld te noemen van iemand?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.5K

Het beste antwoord

Een stand-up comedy is vaak een korte en snelle conference.
Vaak treden meerdere comedians op een avond op.
Stand-up zijn vaak grap na grap na grap.
Cabaret is vaak een avond vullend programma door een persoon of duo of trio.
De avond word gevuld door afwisselend zang dans en grappen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Stand-up comedyans spelen in op dingen uit het publiek. Dus ze hebben niet van tevoren alles geoefent. Ze verzinnen alles ter plekken en bij cabaret gebeurt dat niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
cabaret = van te voren geschreven programma, waarmee langs de theaters getourd word

SUC = een x aantal grapjes in een comedyclub, waarbij niet speciaal voor een SU comediant een kaartje word gekocht voor een vrij vanstaande voorstelling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cabaret is een vorm van theater die voornamelijk bestaat uit muziek, grappen en sketches. Sommige cabaretiers gebruiken vooral muziek om hun verhaal te doen. Anderen vertellen spannende verhalen en weer anderen combineren allerlei onderwerpen uit het nieuws met het spelen van gekke typetjes. Cabaret is een goede manier om aan een groot publiek, op een grappige wijze, te vertellen wat je van een aantal zaken vindt. Deze theatervorm is al jarenlang enorm populair, zowel in theaters als op tv.

Stand-up comedy is een uit Engeland en de Verenigde Staten overgewaaide theatervorm. Vergeleken met het moderne Nederlandse cabaret is het theatrale element bij stand up comedy beperkt. Waar in een cabaretvoorstelling vaak sprake is van langere nummers en muzikale onderdelen bestaat stand up comedy slechts uit korte humoristische anekdotes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht dat een cabaret grappen over zichzelf maakt, en een stand up comedy maakt grappen over anderen ( meestal bekenden )