Wie waren er nou echt als aller eerste op de wereld?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1K
Erna55
7 jaar geleden
Bacteriën vormden het eerste leven op aarde. Het waren organismen die maar uit één celletje bestonden. Ze zijn waarschijnlijk ontstaan bij diepzeevulkanen (Black Smokers), waar warmte en voedingsstoffen vrijkwamen. Ze bestaan al heel lang: zeker 1,9 miljard jaar, maar misschien wel meer dan 4 miljard jaar.
Ongeveer 600 miljoen jaar geleden gingen sommige eencelligen nauw samenwerken en vormden samen een meercellig organisme: het eerste dier. Onderzoekers denken dat het een soort spons was. Sponzen zijn eenvoudig gebouwde dieren die aan de bodem vastzitten. Ze hebben geen organen. Sponzen pompen water door de holten van hun lichaam en halen daar voedsel uit.
Amadea
7 jaar geleden
De zeedieren en daarna de vogels. Zie Genesis 1 vers 20.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Volgens Willem Wever,
http://willemwever.kro-ncrv.nl/vraag_antwoord/de-aarde/wat-was-het-eerste-dier-op-aarde
er wordt niet ingestaan voor de juistheid van de info.
http://www.kro-ncrv.nl/over-kro-ncrv/algemene-voorwaarden
Amadea
7 jaar geleden
Dan acht ik de kans redelijk groot dat de allereerste zeedieren inderdaad sponzen waren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat denken ook de onderzoekers van het
Massachusetts Institute of Technology (MIT)
http://www.pnas.org/content/113/10/2684.abstract
tinus1969
7 jaar geleden
@Amadea; meercellige dieren (zoals sponzen) ontstonden juist vrij laat (zo'n 550 miljoen jaar geleden). Toen waren er al zo'n 3 miljard jaar lang bacteriën.
tinus1969
7 jaar geleden
@JoanDarc, het antwoord van Willeem Wever is vooral heel erg onnauwkeurig, omdat een bacterie geen dier is.
Dit artikel claimt ook dat het eerste dier een spons was.
http://gizmodo.com/5883539/you-come-from-this-thing-the-oldest-animal-ever-discovered
Amadea
7 jaar geleden
Van een bacterie kan je volgens mij niet zeggen dat het een levend wezen is. Er wordt gevraagd naar 'wie'. Vermoedelijk worden mensen bedoeld, maar dat staat er niet bij.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De vraag moet herschreven worden. Het is onduidelijk wat "wie" betekent. Een bacterie of spons wordt in de regel niet als een "wie" (persoon) maar als een "wat" aangeduidt. Wat is de vraag?: Wat was het eerste leven op aarde? (wat)
Welke apensoort wordt als de eerste mens beschouwd? (wie)
Wat was de eerste diersoort op aarde? (wat)

Antwoorden (1)

Op de website van Willem Wever:
http://willemwever.kro-ncrv.nl/vraag_antwoord/de-aarde/wat-was-het-eerste-dier-op-aarde
Staat als antwoord op de vraag: Wat was als eerste dier op aarde het volgende antwoord:
Bacteriën vormden het eerste leven op aarde. Het waren organismen die maar uit één celletje bestonden. Ze zijn waarschijnlijk ontstaan bij diepzeevulkanen (Black Smokers), waar warmte en voedingsstoffen vrijkwamen. Ze bestaan al heel lang: zeker 1,9 miljard jaar, maar misschien wel meer dan 4 miljard jaar.
Ongeveer 600 miljoen jaar geleden gingen sommige eencelligen nauw samenwerken en vormden samen een meercellig organisme: het eerste dier. Onderzoekers denken dat het een soort spons was. Sponzen zijn eenvoudig gebouwde dieren die aan de bodem vastzitten. Ze hebben geen organen. Sponzen pompen water door de holten van hun lichaam en halen daar voedsel uit.

Als waarschuwing staat op de site
http://www.kro-ncrv.nl/over-kro-ncrv/algemene-voorwaarden
er wordt niet ingestaan voor de juistheid van de info.

Toegevoegd na 8 minuten:
Wetenschappers van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) zijn met een vrij ovrtuigend bewijs gekomen dat zeesponzen 640 miljoen jaar geleden – veel eerder dan elke andere levensvorm – al op aarde voorkwamen en mogelijk de allereerste dieren op aarde waren.