“Kenmerken van bedrijfscultuur

-Bedrijfscultuur ontwikkelt zich doorheen de geschiedenis van de organisatie.
-heeft te maken met waarden, normen, symbolen en rituelen.
-wordt gecreëerd en in stand gehouden door mensen van het bedrijf.
-evolueert constant.
-is moeilijk te veranderen.

Bedrijfscultuur betekent het verschil tussen je thuis voelen en met tegenzin naar je werk gaan!
Meestal wordt de cultuur van een bedrijf individueel doorgegeven door je rechtstreekse baas en door je collega's. Dat gebeurt zowel bewust als onbewust.

Je kan een bedrijfscultuur ontdekken door je volgende dingen af te vragen:

-Welke 10 woorden zou je gebruiken om het bedrijf te omschrijven?
-Wat telt er?
-Wie komt in aanmerking voor promotie?
-Welk gedrag wordt gewaardeerd en beloond?
-Welke persoonlijkheden voelen zich goed in het bedrijf?”

“Er bestaan talloze definities van bedrijfscultuur, de ene al ingewikkelder dan de andere. In essentie is de bedrijfscultuur de manier waarop het er in een bedrijf dagelijks aan toegaat.”

Ik heb dit wel even van http://www.vacature.com/carriere/solliciteren/Wat-is-bedrijfscultuur moeten kopiëren; ik heb jarenlang niet zo bewust op bedrijfscultuur hoeven letten omdat ik door volharding het meestal goed getroffen juist doordat men zag waar ik zou floreren. Altijd je best doen, maar let op dat je het niet laat merken als je chef minder goed is!

Dus: wat vindt men normaal in het bedrijf? Je uiterste best doen zodat de dag omvliegt, of de kantjes er van af lopen?
Merk je van tijd tot tijd dat je daarvoor gewaardeerd wordt, of ligt niemand er wakker van?

Probeert men intelligent met de wetten en regels van het land om te gaan, of ze stiekem te omzeilen en er tegenin te gaan? Durf je met een sticker van je bedrijf op je achterruit rond te rijden, of liever niet?

Zoek en vind meer inspiratie met https://www.google.com/search?q=bedrijfscultuur
7 jaar geleden
Erna55
7 jaar geleden
Plus. Mooi uitgebreid antwoord.