Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Koos de Staten Generaal vroeger ook de landvoogd en de stadhouder?

Want ik had ergens gelezen dat de koning juist de landvoogd als plaatsvervanger had aangesteld, wat ik erg verwarrend vind. Bovendien was de stadhouder de plaatsvervanger van de landvoogd, en ik vraag me af of die wel door de Staten Generaal wordt gekozen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
800

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Voor 1581, voordat de opstandelijke gewesten afstand hadden genomen van Filips 2, was de landvoogd de plaatsvervanger van Filips 2 in de Nederlanden en had bijna elk gewest een plaatsvervanger van Filips 2, de stadhouder. Na 1581 werd de stadhouder van in de 5 belangrijkste gewesten opgevolgd uit de bloedlijn van Willem van Oranje ( Maurits, Willem 2 en Willem 3 ). De stadhouder van deze 5 belangrijkste gewesten was ook gelijk opperbevelhebber van het leger.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Karel V en Philips II waren na elkaar koning van Spanje en Heer der Nederlanden. Zij benoemden eerst landvoogdessen, omdat ze niet persoonlijk in de Nederlanden aanwezig waren. Toen de bevolking onrustig werd, stuurde Philips mannelijke landvoogden, die het leger inzetten om de onrust te bedwingen.
Dat hielp niet en de Staten van de verschillende gewesten benoemden toen achtereenvolgens stadhouders, waarbij vijf van de zeven een tijd lang dezelfde stadhouder benoemden (Willem van Oranje, Maurits en daarna Frederik Hendrik), terwijl Friesland zijn eigen stadhouder had.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding