Dat is afhankelijk van de windsnelheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
En van de molen. Er is nogal verschil tussen een oude Nederlandse korenmolen en zo een modern ding op paal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een korenmolen is het afhankelijk van de molenaar, die kan door de bespanning de snelheid regelen. Dat is ook heel belangrijk. Een moderne windturbine kan nog iets regelen doordat het meer of minder in de wind kan draaien. Bij een maximum worden ze (automatisch) stilgezet.
aantal per uur afhankelijk van de grote, de wind en het gewicht van het matriaal
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
menno, je ziet een beetje bleek vandaag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:) beetje koortsig ook
AWM
13 jaar geleden
Dit keer eens een minnetje. Niet vanwege de afwezigheid van
hoofdletters en puntjes, maar omdat er veel meer factoren meespelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vanwaar die witte avatar?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wit heel alle kleuren het lijkt niks maar het is alles
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is waar..beterschap ..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
al een medestander zelfs.... http://www.goeievraag.nl/vraag/speelt-multiplayer-flight-simulator.60050 lijkt me leuk om de top 10 met primaire kleuren te vullen!
Het zal wel niet zo zijn,dat ze met een ongelimiteerde snelheid kunnen ronddraaien,want dan zal de hele kap van de molen gesleurd worden. Er zal wel een automatische mechanische rem geinstalleerd zijn,die gaat werken bij een te hoge snelheid
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kap zal eerder in de fik vliegen. Er is geen automatisch mechanisme. De molenaar moet op tijd ingrijpen, anders gaat de molen verloren.
Het hangt met name af of de molen uit twee wieken bestaat (zoals bij een windturbine) of de klassieke met 4 bladen wat de maximum snelheid is aan de uiteinden.

Een moderne molen met twee wieken (turbine) kan veel sneller draaien dan met 4 wieken.

Een molenaar zal proberen om bij een ouderwetse windmolen deze zo constant mogelijk te laten draaien, onafhankelijk van de windsnelheid. Dit doet hij door meer of minder zeil te spannen op de wieken. De windsnelheid maakt dan wat minder uit.

Een molenaar meet hoeveel keer de wieken voorbij komen (enden genoemd) en probeert dit op ongeveer 1 per seconde te houden. Dan komen er dus 60 voorbij in een minuut. Dus door te tellen kan hij de snelheid in de gaten houden. Belangrijk, want er zitten geen meters op. Voor een korenmolen mag het maximaal 80 enden (keer) per minuut zijn. Een poldermolen draait tot 90 enden volgens wikipedia.

Een te hoge snelheid is heel gevaarlijk, want door de wrijving zal de molen in brand vliegen. Er zit daarom wel een rem op de molen, maar als die eraf breekt, dan is de molen verloren. Bij een windurbine wordt dit automatisch gedaan bij windsnelheden vanaf 100 km/uur.

Toegevoegd na 17 minuten:
Bij "ouderwetse molens" rekent een molenaar de snelheid dus in "enden per minuut" en bij een turbinemolen in TSR (Tip Speed Ratio) die de maximum snelheid aan de uiteinden weergeeft in relatie tot de windsnelheid. Om een generator aan te sturen is een TSR van 5-8 nodig volgens intermediair.

Een windturbinemolen loopt met 10-22 omwentelingen per minuut. De lengte van de wiek kan wel 80 meter zijn. De snelheid van zo'n turbinewiek kan oplopen tot 288 km /uur (zie link van pi3wad)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moderne windturbines hebben een maximale omwentelingssnelheid van 20 tot 30 toeren per minuut.
Aangezien de windsnelheid nooit konstant is , zullen ook de schoepen niet altijd een constante omwentelingssnelheid hebben. De as die de schoepen uiteindelijk verbindt met de generator zal dan ook een fluktuerende omwenteligssnelheid en koppel overbrengen op de aandrijfas van de generator.
Probleem is dat de generator die zorgt voor de omzetting van mechanisch naar elektrisch vermogen dient aangedreven te worden met een constant toerental ( en koppel) op dat men een elektrisch vermogen zou genereren aan de netfrekwentie van 50Hz.
Dankzij een vermogenelektronische omvormer wordt een mooie sinus van 50 Hz geproduceerd om het elektrisch vermogen aan het net te leveren, onafhankelijk van de wind- en generatorsnelheid.
Het is dus niet noodzakelijk dat de generator die zorgt voor de omzetting van mechanisch naar elektrisch vermogen, aangedreven wordt met een constant toerental.
De spanning en stroom van de generator worden immers eerst gelijkgericht (d.i. omgezet naar een gelijkspanning) en dan met een wisselrichter in een wisselspanning op netfrequentie omgezet.
Dergelijke vermogenelektronica heeft een rendement boven de 95%.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En hoe snel draaien de wieken dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals gezegd draait de as en dus de wieken 20-30 omw/min.
Of bedoel je ites anders, b.v. de omtreksnelheid van de wiken (bladen)?