Heb ik een model release nodig voor concertfoto's?

Hoi,
Ik verkoop een foto's op een website maar nu stond er onder een aantal foto's dit:

Eerder Afgewezen: Waarschijnlijk ontbreekt voor dit bestand een release. Een model release is altijd vereist als in het bestand herkenbare gezichten aanwezig zijn. Een property release (eigendom release) is nodig als het bestand privébezit toont. Bezorg alstublieft eerst de nodige releases en leg het bestand dan opnieuw voor.

Het gaat hierbij om foto's van een concert. Heb ik hierbij een model release nodig? Zo ja, hoe kom ik hieraan?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk dat je met het privebezit niet zo zal zitten; dat is meer als je kostbaarheden en kunst uit een prive collectie fotografeert. tenzij ze gaan vallen over hun gouden tanden :) Zie verder mijn antwoord.

Het beste antwoord

Ja, je hebt een model release nodig. Je brengt namelijk (blijkbaar) de artiest herkenbaar in beeld, en die heeft portretrecht -zijn beeltenis is geld waard zoals je zelf ook merkt want je vraagt zelf ook geld voor die foto's. Je zult dus toestemming moeten krijgen van de gefotografeerde artiest .
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wanneer je iemand herkenbaar fotografeert, alleen voor prive doeleinden, mag dat. maar als je de foto in de openbaarheid wil brengen heb je toestemmin g nodig van je model (zoals diet wordt genoemd). Dus moet je een schriftelijke verklaring overleggen, ondertekend door je model (len) dat zij/ hij/ ze geen bezwaar heeft/hebben tegen het openbaar maken van de foto/ foto' s. Simpel, toch?

Toegevoegd na 2 minuten:
Doorgaans zal niemand gaan krakelen als je een foto hebt gemaakt waar ' het publiek' op staat; wel als je mensen tamelijk close up hebt gefotografeerd. Als het om de artiesten gaat, schrijf je hun agent of impresario aan.