Wat is de waarde van een fornuispot?

Hallo! Ik heb hier een fornuispot staan, en wil er graag vanaf. Het is een ding van rond de 80 jaar en op het 'deurtje' staat Wasser Deurne Holland. Heeft iemand een idee wat zoiets waard kan kan zijn?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.6K
Amadea
8 jaar geleden
Grappig om deze foto te zien: http://www.deurnewiki.nl/wiki/images/thumb/1/13/24.229.jpg/400px-24.229.jpg
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wauw ja! Hij lijkt wel hetzelfde! Uit welk jaar komt die foto? En zou je misschien het linkje van de informatie er ook bij kunnen doen? Ik kan het op hun site niet vinden

Het beste antwoord

De naam ervan blijkt Spako kookketel te zijn. Spako is een combinatie van de woorden 'spaarzaam koken', voornamelijk ingegeven door zuinigheid voor de portemonnee in de naoorlogse periode. Die werden vanaf 1 juli 1953 geproduceerd ten behoeve van de kookwas en het koken door boeren van voederbieten.
De volautomatische wasmachine die in het begin van de jaren zestig zijn opmars maakte deed de vraag naar waskookketels van Spako slinken.

Ze waren er, gezien http://www.deurnewiki.nl/wiki/images/b/b2/1956-09-13%3B_Spako_LR.jpg , van 100, 125, 150, 175 en 200 liter. Het hangt er vanaf hoeveel liter in jouw ketel kan wat de waarde ervan kan zijn. De fabriek bestaat nog, dus je kunt de kleinkinderen van de oorspronkelijke eigenaar die nu de beheerders zijn het beste vragen wat de waarde ervan is. Wie weet willen zij 'm wel van jou overnemen... Zie voor de contactgegevens de blauwe kolom rechts op http://www.spako.nl/nl/gebruikt.html

Toegevoegd na 3 minuten:
De advertentie dateert van 13 september 1956. De ketel is dus zo'n dertig jaar jonger dan jij zelf inschatte.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hartstikke bedankt voor uw uitgebreide antwoord! De ketel is van mijn oma en zij schatte die leeftijd, daar ben ik dus ook vanuit gegaan, nu weet ik in ieder geval dat hij dus veel jonger is. Ik ga zeker contact opnemen!
Nogmaals bedankt voor uw uitgebreide antwoord!