Wie weet van welke fabrikant dit merkteken is ?

Dit is een apothekers pot. Maar weet iemand ook de leeftijd?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

De apothekerspot zal van begin 18e eeuw zijn. De aardewerken deksels werden halverwege de 18de eeuw vervangen door een koperen of ijzeren deksel. In deze apothekerspot ging manna, een sap afkomstig van de boom fraxinus ornus van de olijffamilie. Nederlandse namen zijn pluim-es, bloem-es en Manna-es. In Italië zijn op het eiland Sicilië een aantal boomgaarden van de Manna-Es die gekweekt worden voor de pharmacia. Het suikerachtig sap uit de bast, het manna van de manna-es, wordt verkregen door inkepingen in de stam aan te brengen. Het sap wordt gebruikt bij verkoudheid en als een licht laxeermiddel.

De letters A H betekenen Apotheekhoudend huisarts, het tekeningetje stelt het kruis op de olijfberg bij Tel Aviv voor.
Het merkteken kan het merkteken van de overleden huisarts MauritsTaytelbaum zijn.
In Veere woonde tot 1940 de Joodse dokter Taytelbaum, een apotheekhoudende huisarts. Begin 1940 is hij met het hele gezin naar Londen gevlucht. In 1954 emigreerde hij vanuit Curaçao naar Israël en werd na zijn overlijden begraven op de Olijfberg

Toegevoegd na 1 uur:
Het merkteken is niet van de fabrikant. Apothekerspotten werden vaak gesigneerd door de apotheker.
Zie bv.
http://veiling.catawiki.nl/kavels/693161-porseleinen-apothekerspot-rond-1900
Het is trouwens Apothicaire (slordigheidje van de veilingmeester)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zeer sterk gelijkende potten vind je in de collectie van het museum in Arnhem. Ze worden gedateerd rond 1750-1800 en zijn vervaardigd door de Porceleyne Lampetkan in Delft. De initialen onderop zijn vaak van de verschillende individuele schilders/ beschilderaars. Wellicht dat het museum je daarmee verder kan helpen.