De prinses op de erwt is een sprookje van Hans Christian Andersen. Het is een kort sprookje waar de prinses geen naam heeft.
Het sprookje is iets aangepast door mies Bouwman : Marietje, de prinses op de erwt.
9 jaar geleden
Mies Bouwman noemde haar in haar vertelling Marietje. De schrijver van het verhaal, Hans Christian Andersen, had haar geen eigen naam gegeven.
Arabische geschiedschrijvers leverden een Perzisch verhaal over met vergelijkbare strekking. Die dochter van de koning droeg de naam Nadira.

Toegevoegd na 12 minuten:
Mocht het zo zijn dat je naar deze naam vraagt omdat je zoekt naar de naam voor een dochter, dan is het wellicht nog waardevolle informatie dat Nadira de volgende betekenis heeft: kostbaar, schaars.
Amadea