Een ouvreuse is een vrouw die in een schouwburg of een bioscoop de plaatsen aanwijst. Hoe noem je een man die dit werk doet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Net als je geen vuilnisvrouwen, raadsvrouwen, melkboerinnen en secretarissen hebt in de betekenis van mannelijke secretaresse, heb je ook geen mannelijke term voor ouvreuse.

Toegevoegd na 1 minuut:
en geen vroedmannen ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die laatsten zijn afgeschaft bij gebrek aan belangstelling (van de patiënt)

Andere antwoorden (4)

Ouvreuse
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken

Een ouvreuse is een vrouw die in een schouwburg of een bioscoop de plaatsen aanwijst. Als de film al begonnen was en het donker was in de bioscoop had zij een zaklantaarn om de kaartjes van de bezoekers te kunnen lezen, waarna zij de bezoekers naar hun zitplaats begeleidde waarbij zij meestal het gangpad verlichtte zodat de bezoekers konden zien waar ze liepen.

Met de huidige sociale bescherming van de werknemers is een ouvreuse een normaal betaald beroep. Voor de Tweede Wereldoorlog en vaak nog daarna, werd de ouvreuse meestal niet door haar werkgever betaald. Haar inkomen bestond uit haar deel in de opbrengst van de verkochte programma's. Tijdens de pauze kwam daar nog bij een commissie op verkochte frisdrank en snoep.

Sommige bioscoopketens hadden op die manier een leger aan gratis werkkrachten in hun zalen.

***Er is geen mannelijke vorm van het woord ouvreuse. Dit wordt meestal gastheer genoemd.

Toegevoegd na 34 seconden:
een heel verhaal maar het gaat dus over de laatste zin :-)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'n gastheer....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ouvreur, dit is een plaatsaanwijzer ofwel een routeplanner, een mannelijk persoon die de plaats voor je aanwijst in een theater of bioscoop.