Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

welke stromingen zijn er in de katholieke kerk?

Ik vind het wel interessant om te weten, omdat het eigenlijk nergens op het internet te vinden is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
SimonV
11 jaar geleden
Als ik google op "stromingen katholieke kerk", is dit mijn eerste hit:
http://www.katholiek.nl/stromingen-in-het-katholieke-geloof/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit zijn geen stromingen zoals binnen het protestantisme maar meer werkgroepen binnen een en de zelfde kerk.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

De katholieke Kerk bestaat feitelijk uit twee delen (al mag je hiervoor niet het woord 'stromingen' gebruiken want de geloofsleer is exact gelijk.) De liturgie is anders en de bestuursstructuur ook maar de paus staat, als zichtbare plaatsbekleder van Jezus Christus, aan het hoofd van de hele katholieke Kerk.

- de westers-katholieke Kerk, ook wel genoemd Latijnse Kerk, maar nog beter bekend als de rooms-katholieke Kerk.
Deze Kerk volgt de oude tradities zoals die in het Rome uit de tijd van Sint-Petrus en Sint-Paulus in de eerste eeuw na Christus gangbaar waren.

- de oosters-katholieke Kerk. Het zijn de oosters-orthodoxe Kerken die zich na het Concilie van Brest in 1596 weer onder het gezag van de paus hebben geplaatst. Hun missen zijn hetzelfde als die van de Grieks- of Russisch-Orthodoxe Kerken, die zich bij het schisma van 1054 van de rooms-katholieke Kerk hadden afgescheiden en de liturgie van Johannes Chrysostomus volgen.
(Lees meer...)
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankjewel
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing