Wat is de heilige mis?

Wat is dat? Waarom vieren ze dat?

Weet jij het antwoord?

/2500

De heilige Mis (ander woord: eucharistieviering) is in de katholieke Kerk de liturgische gedachtenisviering aan het lijden, sterven en verrijzen van Jezus Christus. Aan de vooravond van zijn lijden en sterven (op Witte Donderdag) heeft Jezus dit sacrament ingesteld, tijdens het Laatste Avondmaal. In de H. Mis herneemt de priester de woorden die Jezus sprak over het brood en de wijn: "Dit is mijn Lichaam... dit is mijn Bloed. Doet dit tot mijn gedachtenis". Tijdens de woorden van de consecratie (zo wordt dit genoemd) veranderen brood en wijn in het Lichaam en Bloed van Christus. De Heer is, zo geloven we als katholieken, werkelijk tegenwoordig in deze beide gedaanten. De H. Mis is in de katholieke Kerk een zeer belangrijk sacrament. Het is de bron en het hoogtepunt van heel het christelijk leven, omdat we erin gevoed worden door onze Heer die in ons midden komt. Aan het kruis heeft Jezus zichzelf gegeven voor het heil van ons, dat was dus een offer. Dat ene offer van toen wordt tot op de dag van vandaag sacramenteel (dus zonder bloedvergieten) tegenwoordiggesteld als de H.Mis wordt gevierd. Daarmee wordt eer gebracht aan God en worden wij door God geheiligd. Toegevoegd na 5 minuten: De H. Mis bestaat uit twee hoofddelen: - de dienst van het Woord, met een aantal bijbellezingen, een preek, de geloofsbelijdenis en de voorbede - viering van de Eucharistie (met o.a. eucharistisch gebed en de communie)

dat is in de kerk

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100