Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de heilige mis?

Wat is dat? Waarom vieren ze dat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.3K
Amadea
9 jaar geleden
Bedoel je een mis ter gelegenheid van een speciale heilige? Of gewoon een viering met communie in een katholieke kerk?
Computoon
9 jaar geleden
Niet elke viering met communie is een H. Mis.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

De heilige Mis (ander woord: eucharistieviering) is in de katholieke Kerk de liturgische gedachtenisviering aan het lijden, sterven en verrijzen van Jezus Christus.
Aan de vooravond van zijn lijden en sterven (op Witte Donderdag) heeft Jezus dit sacrament ingesteld, tijdens het Laatste Avondmaal. In de H. Mis herneemt de priester de woorden die Jezus sprak over het brood en de wijn: "Dit is mijn Lichaam... dit is mijn Bloed. Doet dit tot mijn gedachtenis". Tijdens de woorden van de consecratie (zo wordt dit genoemd) veranderen brood en wijn in het Lichaam en Bloed van Christus. De Heer is, zo geloven we als katholieken, werkelijk tegenwoordig in deze beide gedaanten.
De H. Mis is in de katholieke Kerk een zeer belangrijk sacrament. Het is de bron en het hoogtepunt van heel het christelijk leven, omdat we erin gevoed worden door onze Heer die in ons midden komt.
Aan het kruis heeft Jezus zichzelf gegeven voor het heil van ons, dat was dus een offer. Dat ene offer van toen wordt tot op de dag van vandaag sacramenteel (dus zonder bloedvergieten) tegenwoordiggesteld als de H.Mis wordt gevierd. Daarmee wordt eer gebracht aan God en worden wij door God geheiligd.

Toegevoegd na 5 minuten:
De H. Mis bestaat uit twee hoofddelen:
- de dienst van het Woord, met een aantal bijbellezingen, een preek, de geloofsbelijdenis en de voorbede
- viering van de Eucharistie (met o.a. eucharistisch gebed en de communie)
(Lees meer...)
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Plus.
Het altaar of offerblok, staat op een verhoging. Deze verhoging, bereikbaar via enige treden, staat symbool voor de Calvarieberg waar Christus werd gekruisigd.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding