Die landen zijn een beetje anti-Amerikaans hè? Alles wat een beetje naar Amerikaans riekt komt gewoon het land niet in....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Cuba wordt vooral geboycot door Amerika. Of Cuba daar vrijwillig aan meewerkt, is maar de vraag... De Cubanen willen best cola drinken, denk ik, maar dat mag men vanuit Amerika niet exporteren.
Castle
9 jaar geleden
Het is een ietswat verouderd antwoord. Het heeft wel geklopt. Cuba wilde niets van de VS en visa Versa. Toch plus ik het omdat ik de minnetjes ook weer te ver vind gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De betrekkingen tussen USA en Cuba zijn sinds Obama ietswat versoepeld. Familie abroad mogen cadeautjes sturen naar Cuba. Maar de relatie is verre van warm te noemen...
Edraket
9 jaar geleden
In Cuba kun je gewoon een Cola bestellen hoor. Je vraagt dan een "cola importado". Hij wordt in elk café en restaurant geserveerd. Het is dezelfde originele cola zoals wij die kennen. Het zijn wel altijd blikjes. Cola in flesjes heb ik nooit gezien.
Op de blikjes staat dat ze gefabriceerd zijn in Mexico. De geïmporteerde cola is vrij duur. Je betaalt voor deze cola 3 dollar.
Voor de nationale cola betaal je zo'n 80ct tot 1 dollar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit antwoord slaat meer op Korea als Cuba. Heb je wel eens gezien wat voor auto's er in Cuba rondrijden? Alleen maar (oude) Amerikanen. Dus geen afkeer van amerikaanse produkten. Cuba pakt wat het pakken kan.
Noord Korea daarentegen heeft wel een afkeer van alles wat amerikaans is en zal ook eigenlijk niks het land inhalen.
In Cuba wordt Coca Cola verkocht, zoals in de reacties werd gezegd. Van Noord-Korea kun je je natuurlijk wel voorstellen dat ze niets zullen importeren uit de Verenigde Staten of iets produceren wat uit de Verenigde Staten is 'overgewaaid'. Hooguit zal de Noord-Koreaanse staat uit de Verenigde Staten dingen importeren die ze zelf nodig heeft, zoals goede computers en computerprogramma's, maar ook wapens (wapenhandel vindt zijn weg wel) en intelligentie (raketwetenschap). Dit zal echter geen goederen of consumptiewaar betreffen die het volk in handen krijgt, zoals wel bij Coca Cola het geval is.

Wat misschien wel gebeurt is het namaken van de drank cola op een gelijksoortige manier, voor zover ze weten hoe dat moet (het recept van Coca Cola wordt streng bewaakt in een Alaskaanse kluis). Dit is hoe bijvoorbeeld Fanta ontstaan is: in nazi-Duitsland kon natuurlijk geen Amerikaanse cola gedronken worden, dus men ging aan de slag en kwam op het bijna gelijksmakende maar geelkleurige drankje dat we vandaag de dag nog graag drinken!