In het zuiden is het klimaat goed voor plantages. En het landbouwwerk is uitermate geschikt om door slaven te laten doen. Daarnaast kwamen de meeste slaven uit Afrika, of hadden minstens daar hun genetische roots. Zij konden dus beter tegen de brandende zon tijdens het werk op het land wat hen een nog efficienter arbeider maakte.

Dat maakte de zwarte slaaf een economisch aantrekkelijke investering voor de eigenaren van de plantages waarmee zij een aantrekkelijk 'goed' waren om te verhandelen.

Toegevoegd na 32 minuten:
Oh... en het oosten... wel de kortste weg voor een slavenschip vanuit Afrika naar Amerika was naar de oostkust van Amerika.

Niet alleen van uit Afrika, maar ook vanuit Europa. Veruit de meeste blanken waren in die tijd aan de oostkust te vinden en in hun kielzog dus ook de slaven.
tinus1969
9 jaar geleden
Ik heb de neiging om dit antwoord een grote plus en een kleine min te geven :-)
De kern is juist: in het zuidne waren grote plantages, plantage-eigenaren, en slaven om die plantages te bewerken. In het noordne waren homesteads/manors, vrije boeren die zelf hun land bewerkten. Dat verschil is deels te verklaren door het type gewas, maar ook puur puur historisch-toevallig: de noordelijke vrije boeren waren nakomelingen van mensen die uit Europa waren gevlucht voor europese vorsten (zoals de Mayflower); de zuidliljke plantage-eigenaren waren juist door die vorsten aangesteld. Dat er alleen slaven in het oosten waren, kwam doordat er in het westen niemand woonde. Californie en Texas waren spaans-mexicaanse provincies (waar slavernioj al eerder was afgeschafd en sowieso veel marginaler was, de norm was de indentured servant); het zuidwesten (wat nu Arizona/New Mexico/Nevada/Utah en noordelijker) was in de praktijk van niemand.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Dat is een mooie aanvulling.
Bedankt !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel erg bedankt! Hier heb ik heel veel aan!