Heeft te maken met de grootte en de zuiverheid. Vaak speelt kleur ook een rol en de manier hoe de steen bewerkt is. De waarde is al met al lastig te bepalen dus voor een leek.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Er zijn op de diamantenmarkt weinig specialisten die de waarde van een diamant objectief bepalen tenzij je in het gesloten circuit zit van de indische en joodse gemeenschap in Antwerpen waar 85% van de werelddiamanten verhandeld wordt. Er zijn natuurlijk meetbare criteria als loepzuiverheid en karaat en herkomst. Nu ,als het gaat over een robijn of iets dergelijks kan elke juwelier om de hoek dat evalueren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heeft inderdaad te maken met de zuiverheid van de steen.
Je kunt voor 18 euro al een ruwe robijn kopen, en ook voor 18 euro een ruwe smaragd.
Maar als ze kraakzuiver zijn, zijn ze heel duur.

De top 3 van duurste zuivere edelstenen is : 1 diamant.
2 robijn.
3 smaragd.

Dan zijn topaas, safier, gele beril, morganiet (roze baril), toermalijn, aquamarijn, helidoor, edelopaal, en nog meer, zo'n beetje in zuivere vorm de duurste stenen.

Toegevoegd na 2 uur:
Roze baril= roze beril.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat weet je nooit. Een lijdraad id de rappaportlijst. Diamantairs zeggen dan bijv. rappaport - 20%.
Maar een diamant die je vandaag voor Euro 1000,00 koopt, willen ze morgen voor Euro 500,00 niet terug hebben.
Een steen blijft echter wel altijd waarde houden. Hoeveel hangt natuurlijk in de eerste plaats af van de kwaliteit maar zeker ook van het moment.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is het best om een biblieotheek boek of een juwelier of een kenner en als dat niet lukt moet je eens naar mijnen in duitsland
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal aan de houdbaarheid en de oorsprongklijke afkomst en de oudeheid en soms ligt het wel eens aan de glans.