Kunst vertrekt vanuit de kunstenaar en is in de eerste plaats de subjectieve expressie van een mens. Kunst, in expressionistische zin, drukt de verbeelding of gevoelens van de kunstenaar uit in een scheppende activiteit of in impressionistische zin; is een schepping die bij de waarnemer een gevoel of verbeelding oproept, met als doel het voortbrengen van een origineel, zintuiglijk waarneembare (of anderszins voorstelbaar) uiting of product met een bepaalde gevoelswaarde of voorstelling. Meestal doet kunst een beroep op het menselijk gevoel voor esthetiek, maar kan daar soms ook op schokkende wijze afstand van doen. Aan de waarnemer biedt kunst de mogelijkheid om te worden meegenomen uit de dagelijkse realiteit, naar een door die kunstenaar gecreëerde wereld, of anders de mogelijkheid om die dagelijkse realiteit vanuit een ander perspectief te ervaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je iets mooi vindt. En dat is afhankelijk van smaak, en daar valt weer niet over te twisten.
14 jaar geleden
"Als het is iets is, waar jij niet opgekomen zou zijn", dat is al een van de vele definities van kunst...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Daar was ik niet opgekomen. Kunst!
Alles wat mensen maken is kunst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moeilijk, moeilijk. Eigenlijk kan alles als kunst gezien worden zodra iemand vind dat het kunst is.

Voor de ene is een rommelige ontbijttafel niets anders dan een rommelige ontbijttafel. Voor een regisseur van een toneelstuk of een fotograaf kan het een kunstobject zijn waar absoluut niets aan veranderd mag worden.

Ik denk dat iets kunst genoemd mag worden zodra er iemand is die er een kunstige betekenis aan kan geven. Voor wie iets meer betekent dan enkel "wat het is".

Het doet er wat mij betreft weinig om hoeveel mensen dat gaat. Als iemand een geweldig muziekstuk maakt, maar dit voor zichzelf wilt houden, kan dit bijvoorbeeld evengoed kunst zijn, al heeft niemand anders het gehoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kunst is dat wat gemaakt is met de vooropstaande bedoeling (één of meer van) de menselijke zintuigen én de menselijke geest te prikkelen.
Iets wordt níet beschouwd als kunst als het slechts de zintuigen of slechts de geest prikkelt, of primair een ander doel heeft dan dat. Voorbeelden; puur een mooie afbeelding van een waterval is decoratie, of soms ook kitsch. Het prikkelt alleen de ogen, maar niet de geest. Is de waterval echter op een bijzondere manier in beeld gebracht, of in een originele context, zodat de geest ook wordt geprikkeld, dan wordt het gezien als kunst. Een gezellig achtergronddeuntje (muzak) is geen kunst maar een emotioneel meeslepend muziekstuk wel.
Meestal doet kunst een beroep op het menselijk gevoel voor esthetiek, maar kan daar soms ook op schokkende wijze afstand van doen. Aan de waarnemer biedt kunst de mogelijkheid om te worden meegenomen uit de dagelijkse realiteit, naar een door die kunstenaar gecreëerde wereld, of anders de mogelijkheid om die dagelijkse realiteit vanuit een ander perspectief te ervaren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kunst is een uitdrukking van de gedachten, gevoelens van een kunstenaar. Het is dus niet iets wat je zomaar maakt in een fabriek, of een ikea-tafeltje dat je in elkaar zet.

Wat ik hierboven neerschreef is mijn interpretatie van kunst, maar kunst is een subjectief begrip, iedereen kan er zijn eigen beeld van vormen. Voor mij hoeft kunst niet per se mooi te zijn, om goed te zijn. "Ce si n'est pas une pipe" is niet echt een mooi kunstwerk, en toch vind ik het leuk.

Je kan dingen zelf als kunst bestempelen als jij ze kunst vindt. Bijvoorbeeld, hebben de makers van goeievraag.nl een kunstwerk gemaakt? Ik denk van wel, ze zijn vanuit hun eigen verbeelding vertrokken, om de pagina te ontwerpen.

Ook een journalist vind ik een kunstenaar. Hij krijgt weliswaar een onderwerp opgelegd waarover hij moet schrijven, maar ij bouwt zelf zijn tekst op, de stijl van het artikel wordt bepaald door zijn taalgevoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat kunst precies is en wat er wel en niet onder valt, daar denkt iedereen anders over. Hoewel kunst veel meer omvat, wordt er meestal de beeldende kunst mee bedoeld: de schilderkunst en beeldhouwkunst. Maar onder kunst valt bijvoorbeeld ook muziek, theater, literatuur, film etc.

Bij kunst hoef je niet altijd te kunnen zien wat het voorstelt. We noemen het dan: abstracte kunst. Kun je (duidelijk) zien wat het kunststuk voorstelt, dan heet het figuratieve kunst.
Wanneer een kunstvoorwerp een (gebruiks)functie heeft, noemen we dat design of functionele kunst.
Is kunst alleen ter versiering gebruikt, dan spreken we van decoratieve kunst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben bang dat in Nederland alleen iets als kunst erkend wordt als het gemaakt is door iemand die een kunstacademie gevolgd heeft, of een soortgelijke opleiding.

Of iets mooi is dat doet er niet toe. Dat is veel de subjectief, dat hang af van de smaak van wie er naar kijkt.

Vaak ga je iets pas mooi vinden als je er veel over weet.

Er worden prachtige dingen gemaakt door "amateurs" , dat wordt zelden kunst genoemd, maar dat blijft hobby of liefhebberij of 'primitieven'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is heel moeilijk om uit te leggen wanneer iets kunst is en wanneer niet. Dat komt omdat kunst iets is waarnaar je kijkt of luistert en ieder mens heeft een verschillende waarneming. Je vindt iets mooi of niet, dus er komt onmiddellijk al een subjectief idee bij kijken.
Ik denk dat iets tot kunst kan worden bestempeld als het andere mensen tot denken aanzet.
Bijvoorbeeld: Mondriaan (van de gekleurde vlakjes in blauw-rood-geel met zwarte lijnen). Iedereen zegt altijd bij Mondriaan: 'Dat kan mijn dochter ook.' In het begin schilderde Mondriaan landschappen-bomen, heel natuurgetrouw. Toen haalde hij een grapje uit en begon de plekken tussen de takken te schilderen. De takken dienden als lijntjes om de plekken heen. En omdat hij eigen ideeën had over kleur kwam hij uit op de basiskleuren rood geel en blauw. Ook dat heeft mensen op andere denkbeelden gebracht: een beeld bestaat alleen met behulp van zijn omgeving. Tegenwoordig vinden we deze zienswijzen heel normaal, maar toen waren het revolutionaire ideeën.
Ik ben het met je eens dat het moeilijk is om te zeggen wanneer kunst kunst is en wanneer niet, want toevallig vind je dat wat je ziet mooi. Maar 'mooi' alleen is niet genoeg. Dat neemt niet weg dat alles wat jij mooi vindt voor jou als kunst kan gelden waar je van kunt genieten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Art-abstract: moderne abstracte kunst
Art-abstract is de naam van een kunstenaarsgroep uit Amsterdam en omgeving die een eigen gezicht wil uitdragen in het aanbod van de moderne, abstracte kunst. De kunstenaars concentreren zich op kwaliteit, kracht en frisheid van werk. Ze zoeken op een herkenbare wijze naar de essentie van hun eigen onderwerp. Voor de verschillende kunstenaars van Art Abstract is kunst geen ‘act’ of ‘pose’ maar een innerlijke noodzaak.

U vindt op hier op de website naast olie- en acrylverfschilderijen ook beelden in steen en glas, grafische kunst en collages. De getoonde kunstwerken zijn beschikbaar voor zowel verkoop als verhuur.

Hiernaast vindt u 10 voorkeuzes die zo zijn gemaakt dat u met uw eigen voorkeuren kunt kijken in de verzamelde kunstwerken. U kunt natuurlijk ook zoeken onder de naam van de kunstenaar. Onder verfijnd zoeken vindt u nog voorkeuzes naar maat, materiaal/techniek en prijs van de werken.

\