wat is de naam voor deze verzameling medailles bij een militair?

Het lijken mij vlaggen toe, maar het kunnen natuurlijk ook medailles of onderscheidingen zijn. Ik vraag me af of het iets is wat geborduurd is, of dat het een soort van schuifsysteem is.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Dat zijn batons. Die worden 'opgemaakt' door bedrijven die daarin gespecialiseerd zijn maar hoe die bedrijven dit doen, heb ik niet kunnen vinden.

"Batons worden gedragen ter vervanging van de medailles op het tenue naast elkaar in één of meerdere rijen boven de linker borstzak.

Bij de land- en luchtmacht in rijen van vier. Bij de marine en marechaussee in rijen van drie. Miniatuur medailles worden gedragen op het galatenue, avondkleding en bij de militaire orkesten op het concerttenue

Zowel de batons als miniatuur medailles worden opgemaakt in de zelfde draagvolgorde als de groot model medailles.

Ook deze worden waar nodig of mogelijk na de opmaak voorzien van eventuele cijfers, letters ,kronen of gespen."

Uit andere bron:

"Het lint van een decoratie in de vorm van een baton wordt gedragen op de linkerborst. Het midden van de baton wordt geplaatst net even boven het midden van de linkerborstzak. Batons mogen niet door de revers van het uniform worden bedekt. Meerdere batons worden in aaneengesloten rijen (van maximaal vier) zonder onderlinge tussenruimte op de volgende wijze aangebracht: Elke baton is 27 mm breed en 11 mm hoog. Indien op batons van het Oorlogsherinneringkruis en het Ereteken voor Orde en Vrede meer dan twee sterren worden gedragen, mogen deze 39 mm breed zijn. Ze moeten een getrouw beeld geven van de decoratie waarop zij betrekking hebben en dienen daarom te zijn voorzien van de overeenkomstige sterren, cijfers of andere tekenen. Indien een baton moet zijn voorzien van een verkleind model van de betreffende decoratie dient de verticale middellijn daarvan minstens 5 en ten hoogste 9 mm te bedragen."
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Die gekleurde dingen zijn Batons, dat zijn kleine stukjes lint, 27 bij 11 millimeter in formaat, welke door personen in uniform gedragen worden ter vervanging van draagmedailles.
De opmaak verschilt per land, de kleuren geven aan voor welke medaille het staat.

Toegevoegd na 48 seconden:
De persoon op de afbeelding is Marco Kroon, op de Wikipedia pagina zie je zijn onderscheidingen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Marco_Kroon