Wat is staatstelevisie?

In de media wordt steeds de Russische staatstelevisie genoemd. En zojuist kwam ik het woord tegen in een artikel over Saudi-Arabië, die hebben ook staatstelevisie. Wat is dat precies? Hebben wij dat ook? (NL 1, 2 &3) of is dat toch anders?

1.8K
LeonardN
2 jaar geleden
Zover ik het kan vinden zijn staatstelevisie en publieke omroep synoniem, echter wordt aan de term staatstelevisie vaak een negatieve connotatie gehangen. Bij staatstelevisie gaat het dan vaak over landen die wij als autoritair/onvrij zien en waar bij de invloed van de staat op de berichtgeving dus naar voren komt, waarbij bij publieke omroep meer de nadruk lijkt te liggen op het informeren van het publiek. Maw als Russen dezelfde overeenkomstige woorden kennen zal Poetin de NPO staatstelevisie noemen, net als hij de westerse berichtgeving over de oorlog... ehhh ik bedoel "vredesmissie" in Oekraïne propaganda noemt ipv nieuws. Kwestie van aan welke zijde je staat.
SentWierda
2 jaar geleden
@LeonardN. Dat staatstelevisie en publieke omroep synoniem zijn: onzin.
Staatstelevisie betekent dat de overheid de controle uitoefent en dictaten oplegt.
LeonardN
2 jaar geleden
@SW Heb je een controleerbare bron die dat stelt?
crispy
2 jaar geleden
Kijk ook hier: https://www.startpagina.nl/v/entertainment/televisie/vraag/54856/verschil-tussen-normale-televisie-staatstelevisie/
SentWierda
2 jaar geleden
@LeonardN. Is basiskennis voor een scholier.
Bronnen: o.a. alle berichtgeving m.b.t. de media in Rusland.
Definitie Van Dale: staatstelevisie = door de staat gecontroleerde televisie-omroep.

Antwoorden (2)

Staats tv is tv die door de staat wordt geregeerd de staat bepaald of het staatshoofd bepaald wat er wel en niet gezegd wordt of uitgezonden. In Nederland hebben we dat niet daar hebben we vrije omroepen.
2 jaar geleden
teusvh
2 jaar geleden
Formeel hebben wij geen staatstelevisie, maar de hele omroepwereld hangt wel aan het financiële infuus van Den Haag. Daarom passen ze er zelf voor op dat ze niet al te kritisch zijn op de overheid. Sommigen (velen?) vinden dat zó ver gaan dat ze bijvoorbeeld de NOS ook een staatsomroep of zelfs propagandazender noemen.
SentWierda
2 jaar geleden
@teusvh. De reactie getuigt niet van kennis van de media
LeonardN
2 jaar geleden
@teusvh
"maar de hele omroepwereld hangt wel aan het financiële infuus van Den Haag" Wat krijgen omroepen als RTL en SBS van de overheid? Ben je niet in de war met de NPO?
Staatstelevisie verwijst naar tv-zenders waar de staat de eigenaar van is, enof die door de staat worden betaald (als tegenstelling van commerciële tv zenders als RTL of SBS). Als gevolg daarvan heeft de staat dan ook vaak veel invloed op wat deze tv-zenders uitzenden; wat deze zenders uitzenden (zeker mbt nieuws programma’s) geldt dan vervolgens als officiële of officieuze mening van de overheid.

Je kunt lang praten of NOS en de (Britse) BBC staatstelevisie zijn. Deze tv-zenders worden wel uit belasting geld betaald maar hebben iha een redactie statuut etc dat onafhankelijkheid garandeert.
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
@tinus1969. Je kunt toch ook kort praten, wetende dat het onzin is dat NOS en BBC staatstelevisie is?
tinus1969
2 jaar geleden
@SentWierda, en waarom is dat onzin? Het zijn zenders betaald uit belastinggeld.