Welk boekje moet ik volgen bij de Nederlandse spelling? Het Witte of Het Groene?

Mogelijke bron: '' Een echte spelfout die vaak gemaakt wordt, is typfout. Volgens het Groene Boekje moet dit typefout zijn, net als typemachine — terwijl het wel ik typ en jij typt is. Het Witte Boekje geeft echter de voorkeur aan de spelling typfout.''

van Wikipedia.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal

Het beste antwoord

Het Groene Boekje bevat de officiële spelling, het Wiite Boekje is een alternatieve niet-officiële spelling. Wat je moet volgen is je eigen keuze!
bamibal
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het woord is van oorsprong een samenstelling van type en fout; type is een zelfstandig naamwoord met verschillende betekenissen, waaronder 'gegoten letter'. Een typefout was van oorsprong een fout in het zetwerk: er stond een verkeerde (gegoten) letter in het zetsel. Maar tegenwoordig kent bijna niemand die technische achtergrond meer en is deze betekenis van type nauwelijks meer bekend.

In het Groene Boekje en de meeste woordenboeken staan desondanks nog altijd typecursus, typefout en typemachine. Het Witte Boekje (2006) rekent die vormen niet fout, maar kiest in principe voor samenstellingen met de werkwoordstam typ (die zónder e wordt geschreven): typcursus, typfout en typmachine. De gedachte aan 'het typen' overheerst immers (en niet die aan 'het type'): een typcursus is een 'cursus om te leren typen', een typfout is een 'fout bij het typen', een typmachine is een 'machine om mee te typen'. Op dezelfde manier zijn samenstellingen als zetfout (van zetten) en tikfout (van tikken) gevormd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het Groene boekje volgt de officiële Nederlandse spelling.