Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is dit voor antiek ding en wat is de waarde ervan? (Zie afbeelding)

Ik heb dit antieke ding bij mijn oma gevonden, wij denken dat het een TAXI meter is maar het kan zomaar iets anders zijn natuurlijk. Wat denkt u dat het is en de eventuele waarde?

Toegevoegd na 44 minuten:
afbeelding erbij voegen lukte niet dus hier een dropbox linkje naar de foto: https://www.dropbox.com/s/u4986eejjxqcy1y/PhotoGrid_1403949094236.jpg

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jc54
11 jaar geleden
Plaats eens een foto........
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het bijvoegen lukte niet sorry, hier is het linkje: https://www.dropbox.com/s/u4986eejjxqcy1y/PhotoGrid_1403949094236.jpg

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Het lijkt mij inderdaad een taximeter te zijn, met een mogelijkheid om kennelijk twee verschillende tarieven in te stellen, en je kunt hem ook “buiten dienst” zetten. Alleen staat er op de plek waar dat op een rol staat letterlijk “buiten dients”, een opmerkelijke slordigheid!

De onderkant van de meter heeft een ingeslagen nummer (10584 of zoiets) en een aansluiting waar de aandrijvende tellerkabel op vastgezet kan worden. En een sleutelgat voor een heel eenvoudig sleuteltje.

Op de linkeronderste foto staat de meter op vrij (hij telt dan dus niet), en het aan de voorzijde af te lezen getal 011 betekent waarschijnlijk 01,1 kilometer, aangezien er op de linkerrand van de meest rechtse drum een rode lijn zichtbaar is. Tenslotte is afronden op 100 meter ook destijds al wel voorstelbaar, en waarom zou je het apparaat moeilijker maken dan nodig is?
De meter zou dan dus tot 99,90 kilometer aan kunnen geven. En als je toch verder wil, moet je de klant even waarschuwen tegen dat hij één keer de klok rond gaat.

Het is echter ook denkbaar dat er wel een drum voor de volgende decimaal heeft gezeten, maar dat de ‘schil’ met de cijfers weg is; dat is aan de constructie voor mij niet te zien, dat kan een klokkenmaker ons misschien openbaren.

Eerst nam ik aan dat het de indicatie in guldens en dubbeltjes (en evt. centen) zou werken, maar met wat Hollandse koopmansgeest zal de maker toch wel aan de mogelijkheid van latere tariefsaanpassingen gedacht hebben? Dus dat geloof ik bij nader inzien niet.

Ik heb geen idee van de mogelijke waarde; en dat zal wellicht mede afhangen van de conditie: draaien sommige drums vrij rond, of is de tandwieloverbrenmging nog helemaal intact?
(Lees meer...)
11 jaar geleden
escape
11 jaar geleden
Plusje voor dit uitgebreide antwoord. Wist je trouwens dat zo een apparaat geen 'taximeter' heet, maar een 'taxameter'?
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing