Ik had graag de betekenis geweten van onderstaande Chinese stempels onderaan mijn vazen. Kan iemand mij helpen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
11K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
gotheborg.com staan alle chinese porselijntekens op

Antwoorden (2)

Die stempels zeggen iets welke periode deze vazen gemaakt zijn, en welke pottenbakker(van een porceleinhuis) het was...

Zie bron: http://gotheborg.com/marks/index-china-marks.htm

Toegevoegd na 29 seconden:
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedenk je dat, zoals in het andere antwoord al aangegeven is, er in China zeer veel replica's en nepspullen rondzwerven en dat stempels dus waarschijnlijk niet veel over de eigenlijke tijdsperiode van de vaas zeggen.

---

Op de vaas op het onderste plaatje staat "Qianlong nianzhi". Qianlong is de naam van een Mantsjoe keizer die van 1735 tot 1796 over de Chinese Qing Dynastie regeerde (1644-1912, China's laatste dynastie hoewel de voorgaande Ming Dynastie, 1368-1644, de laatste inheemse dynastie was). "Nian" betekent "jaar" en "zhi" maken of gemaakt, dus vertaald is "Qianlong nianzhi": Gemaakt in de tijd van Qianlong".

Volgens de site Gotheborg is het haast zeker dat deze vaas niet uit de Qianlong periode komt omdat de karakters van de Qing Dynastie (Da Qing) niet aanwezig zijn (http://www.gotheborg.com/marks/index-china-marks.htm - klik in het linkermenu op Qianlong Nian Zhi). Echter, zoals je later zult zien, is het aanwezig zijn van deze karakters ook geen garantie van echtheid.

---

De stempel op de eerste vaas is in de quanzhu stijl (ouderwets stempelschrift) en ziet er dus iets anders uit dan de stempel op de tweede vaas. De eerste vier karakters (van links gezien) zeggen echter hetzelfde: Qianlong Nianzhi (dit kun je zelf ook na gaan op de Gotheborg link in de voorgaande paragraaf). De laatste twee karakters zijn: Da Qing. Voorbeelden hiervan kun je ook weer op de voorgaande link terugvinden.

---

Afgaande op de informatie van de site is het onwaarschijnlijk dat de vazen echt uit de Qianlong periode komen. Het is aannemelijker dat ze in ieder geval niet van voor 1900 zijn, maar volgens de site zijn veel van de vazen met deze stempels zelfs van 1960 of jonger.