Wat is een religieus réveil?

Voor een opdracht moest ik een concreet voorbeeld geven van een religieus reveil, maar ik heb geen idee wat dat is ...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (3)

Réveil betekent: ontwaken. Deze term wordt gebruikt voor de protestantse culturele wederopleving in de jaren dertig van de negentiende eeuw. Hiertoe behoorden de dichters Bilderdijk en Isaac da Costa (een tot het Christendom bekeerde jood) en de historicus Groen van Prinsterer.

Toegevoegd na 4 minuten:
In eenvoudige termen is een religieus réveil een opnieuw populair worden van een godsdienstige manier van leven.
Amadea
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
"Religieus réveil" is niet per se tijdgebonden, of verbonden aan één gebeurtenis. De term wordt gebruikt en kan worden gebruikt voor verschillende gebeurtenissen in de geschiedenis of het heden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+Plus
Er is wel een onderscheid of men in Nederland spreekt van:
hét Religieus réveil of een religeus réveil. http://www.reveilarchief.nl/het-reveil/de-reveilbeweging.html
http://www.historischnieuwsblad.nl/nl/artikel/25934/het-reveil-in-nederland-1817-1854.html Menige herbeleving van het geloof, hetzij christendom, hetzij jodendom of islam kan men een religieus réveil noemen.
Zo is de vraag beantwoord, nu nog een voorbeeld.
Met een religieus réveil wordt bedoeld dat er weer meer aandacht besteed wordt of besteed zou moeten worden aan religieuze zaken.
Bijvoorbeeld, dat op een school die gebaseerd is op een godsdienst, extra aandacht moet worden besteed aan de godsdienstlessen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Het verschijnsel kan ook "groter" zijn dan alleen plaatsvindend op één school. De hele samenleving kan een religious réveil ondergaan, bijvoorbeeld wanneer religie (weer) een grotere rol gaat spelen in de politiek van een land.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zin 2 begint met het woordje "bijvoorbeeld", net zoals jij een voorbeeld geeft. Zo'n reveil kan veel groter zijn dan in één land of zelfs werelddeel.
Antoni
10 jaar geleden
Ja, dat klopt helemaal!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+het klopt
Een religieus réveil is een 'herleving' van (een bepaalde) religie.
In goede tijden vinden mensen godsdienst vaak wat minder belangrijk. De mensen worden minder vroom en godsdienst intersseert ze wat minder.
Dan plotseling gebeurt er iets naars en vallen mensen terug op hun geloof voor kracht en steun. Mensen worden fanatieker en vinden geloof weer belangrijk. Dat geloof beleeft dan een réveil, een herleving.

Dit is wat het betekend. Voorbeelden zul je zelf moeten zoeken, anders ben ik jouw huiswerk aan het maken ;-)
Antoni
10 jaar geleden
Mooi antwoord! + 1 voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ dat betekent het.