Er valt te voorspellen dat er aardbevingen zullen komen op een bepaalde plaats, maar het tijdstip is erg moeilijk om aan te geven.
Het is bekend dat er breuklijnen e.d. zijn, waarlangs aardbevingen veelal plaatsvinden. Dus de locatie is al bekend, het is alleen niet altijd zichtbaar in hoeverre de druk diep ondergronds al is opgebouwd zodat er een verschuiving/aarschok/aardbeving zal gaan plaatsvinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van tijd tot tijd worden er aardbevingen voorspeld. Volgens deskundigen is een juiste voorspelling vrijwel onmogelijk omdat te veel verschillende factoren van invloed zijn op het ontstaan van een beving. Desondanks wordt er getracht voorspellingen te doen om de menselijke schade te beperken. Tekenen die mogelijk van belang zijn:

voorschokken
veranderingen in de chemische samenstelling van het grondwater
vloeistofdruk in de gesteentekolom
langzame beweging langs breuklijnen
bevingen in aangrenzende delen op de breuklijn
statistische gegevens over de frequentie van aardbevingen
veranderingen in het magnetisch veld ter plaatse
spanning in het gesteente, te meten met spanningsmeters op een paar honderd meter diepte

Toegevoegd na 1 minuut:
tegen woordig gaat men ook meer letten op het gedrag van dieren
dieren vertonen een vreemd gedrag vlak voor een aardbeving
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dieren kunnen het wel, dus als je die in de gaten houdt, dan kan je d'r een voorspellen. ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door de geschiedenis te bestuderen kunnen wetenschappers tegenwoordig al een beetje voorspellen waar een aardbeving in de toekomst zou kunnen optreden. De plaatsen waar breuklijnen liggen, en waar al eerder aardbevingen zijn geweest, hebben een hogere waarschijnlijkheid voor een nieuwe aardbeving. Het is echter nog vrijwel niet mogelijk om te voorspellen wanneer een nieuwe aardbeving zal ontstaan.

De krachten die aardbevingen zijn zo groot en doen zich voor op zo'n grote schaal (gebieden van honderden of duizenden kilometers) dat het onmogelijk is een aardbeving te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een oude manier om aardbevingen te voorspellen is verandering in dierlijk gedrag bestuderen. Als dieren zicht zenuwachtig gedragen, is dat een teken dat er een aardbeving opkomst is.
De seismograaf is een instrument dat gebruikt wordt om trillingen op papier te schrijven. Het patroon kan hoog en laag zijn. Als de trillingen zwaar zijn, is de lijn op het papier hoog, als de trilling zwak is, is de lijn laag.