Scheiden uitgehuwelijkte meisjes eigenlijk?

Ik doe een soort van onderzoek naar uithuwelijking in bv India en vroeg me af of de meisjes die uitgehuwelijkt worden eigenlijk ooit scheiden...? Het komt wel vaak voor dat ze, omdat hun mannen vaan 3x hun eigen leeftijd zijn (of meer), vroeg tijdig weduwe worden. Op internet is niet echt wat te vinden, dus antwoorden zijn welkom :)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Scheiden wordt altijd als gezichtsverlies gezien. Dus als een meisje , waar ook ter wereld, het huwelijk voor gezien houdt, heeft ze amper de kans. Ze wordt met zuur begooid, vermoord of zwaar mishandeld. Weglopen betekent in de meeste gevallen zware mishandeling of erger.
Een huwelijk heeft veel financiële kanten: de ouders zijn een dochter kwijt die anders alleen maar duur is in onderhoud. Vaak is er een bruisschat die verrekend moet worden; echtscheiding is sowieso een kostbare zaak. Bovendien is een dochter die trouwt onder de pannen en kost de ouders verder niets meer en die willen hun dochter ook niet meer thuis ontvangen. De dochter heeft geen verblijfplaats, geen geld, niets.
In Japan kent men ook nog steeds een vorm van uithuwelijken en daar is echtscheiding wel mogelijk maar nog steeds gezichtsverlies , vooral voor de man. Bovendien zitten de ouders van het meisje dan weer met een dochter die opnieuw aan de man moet worden gebracht.
In westerse landen is echtscheiding heel gewoon geworden, vandaar dat bijv. Turkse en Marokkaanse Nederlanders wel kunnen scheiden maar ook dan is het soms heel erg moeilijk met goeie kans op wraakacties. De familie- eer is in veel gevallen geschonden. Denk aan de blijf van mijn lijf- huizen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Voor zo ver ik van een collega uit India heb begrepen is dat voor een vrouw bijna onmogelijk in die landen. De vrouw heeft daar bijna "niets" te vertellen. En zonder toestemming van haar man mag een vrouw niet scheiden. Ze kan in sommige gevallen/regio's naar de rechter gaan als er misstanden in het huwelijk worden vastgesteld. Het nadeel is dat bijna alle rechters mannen zijn en zij dus meestal de man hun gelijk geven. Dus kan het: ja maar heel lastig. Plus dat er dan "schande" van wordt gesproken tegen de familie van de scheidende vrouw en er grote kans is op eerwraak.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Thanks voor het duidelijke maar toch uitgebreide antwoord! Hier heb ik wel wat aan :)
Een Marokkaanse die ik ken, werd ooit uitgehuwelijkt en is onlangs gescheiden. Ze woont in Nederland.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is dus wel mogelijk... Maar wat waren/zijn de consequenties die er aan vast zaten/zitten? Of was de man het er mee eens? Als ze kinderen had, wat is daar dan mee gebeurd? Ik neem aan dat het in Nederland heel anders is dan in bv Kenia...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze had geen kinderen. Haar man vond het erg en haar ouders hebben er spijt van dat ze haar dit ooit hebben aangedaan. Ze is heel gelukkig nu.
Een andere Marokkaanse vriendin van mij is ooit op haar 27e gescheiden omdat haar man zich niet wist te gedragen en is nu getr met een man die rechtstreeks uit Marokko naar NL kwam. Ze zijn al jaren heel gelukkig getrouwd en hebben twee kinderen gekregen. Haar zeer traditionele familie heeft nergens problemen van gemaakt.
Ja, die scheiden ook.
En vaak ook nog gewoon met toestemming van de familie.

Een ex-collega, uit Marokko, werd min of meer gedwongen te trouwen met
een neef. Dat gebeurde in Marokko.
Maar ze kreeg daarbij wel de belofte dat ze mocht scheiden, zodra die
neef een verblijfsvergunning in Nederland zou hebben.