koop je een kadotje voor jehova getuigen als ze worden gedoopt?

Een vriendin van mij is jehova getuigen en word volgende week gedoopt. Nu mogen jehova's geen verjaardagen vieren en dus geen kadotjes ontvangen. Mag ik voor deze gelegenheid wel een kadotje voor haar kopen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4K

Antwoorden (1)

Ja hoor, dat mag. Een vriendin van me is Jehova's Getuige en vertelt het als volgt: Getuigen vieren geen verjaardagen omdat die niet door Jehova (God) zijn ingegeven. De geboortedatum van iemand werd pas geregistreerd toen de mensen dat belangrijk gingen vinden en dat was ergens in het oude Mesopotamië of Babylonië. Die geboortedata en -tijden gebruikte men daar om in de sterren de toekomst van die persoon te kunnen aflezen. En volgens Jehova's Getuigen is dat heidens, daarom hechten zij geen belang aan verjaardagen en vieren ze die niet.

Wat ze wel vieren zijn feesten die door God zijn gegeven. Het huwelijk bijvoorbeeld, want in de Bijbel wordt al geschreven over huwelijksfeesten. De doop is ook zoiets feestelijks, ook daarover wordt in de Bijbel geschreven.
Kerst vieren Getuigen niet omdat dat een verjaardag is. Bovendien is Jezus volgens hun berekening in oktober geboren en is die geboorte pas later gekoppeld aan de heidense midwinterfeesten.
Pasen daarentegen wordt wel gevierd. Of eigenlijk niet Pasen zelf, maar het Laatste Avondmaal. Dat was een door Jezus gevierde feestmaaltijd, dus dat mag wel.

Dit is wat ik ervan begrepen heb, maar misschien zijn er nog Getuigen die dit lezen en die het willen verbeteren of aanvullen. Ga je gang, daar leer ik ook van.

En tot slot: cadeautjes mag je natuurlijk altijd geven, ook zonder reden, of gewoon omdat je iemand aardig vindt. Dat mag óók zo bij Jehova's Getuigen.
En als je twijfelt, vraag het dan aan andere Getuigen. Die willen het je graag uitleggen.