Welke invloed heeft street art op de maatschappij gehad?

Voor het profielwerkstuk dat ik samen met een klasgenoot maak, is dit een belangrijke vraag die we moeten beantwoorden. Er is echter nergens een bruibaar antwoord op te vinden. Kan iemand mij verderhelpen met een site of suggesties voor een antwoord?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.6K
Antoni
10 jaar geleden
Vond je de resultaten van een zoekactie met Google met de trefwoorden "street art impact" niet voldoende? Ik vind zo diverse interessante resultaten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
probeer dit even: ://www.ladda.be/projectzone/eigen/dossierblowthecity.pdf , misschien is het iets.

Het beste antwoord

Een directe invloed is moeilijk aan te wijzen, net zoals dat het meestal geval is bij andere vormen van beeldende kunst. Streetartiesten beogen wel communicatieve doelen met hun werk, soms met een diepere gedachte er achter, soms enkel met het doel de boel wat op te vrolijken en de draak te steken met de saaie gevestigde orde.
Een belangrijke boodschap die ze willen overbrengen is dat kunst voor iedereen toegankelijk moet zijn, en niet enkel voor de elite.

In tijden van onvrede tegenover de politiek (denk maar aan de tijd van protesten tegen kernwapens, de vrouwen emancipatie, burgeroorlogen etc.) kan streetart wel degelijk invloed hebben op de heersende mening en de manier waarop deze uitgedragen wordt, en dus ook enigzins medeverantwoordelijk zijn voor veranderingen in de maatschappij.
Streetart kan helpen mensen bewust te worden van bepaalde gang van zaken.

Een andere invloed is dat streetart zichzelf een plaats in de maatschappij heeft bezorgd. Graffiti was vroeger per definitie vandalisme, tegenwoordig wordt echte streetart vaak wél gewaardeerd, toegestaan (of gedoogd) en soms zelfs aangemoedigd, waardoor sommige steden een stuk interessanter en kleurrijker straatbeeld hebben gekregen... en daar wordt je toch vrolijk van :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel!