Wie herkent dit type grenspaal en weet (ook vanaf wanneer) waar deze zijn te vinden?

Toegevoegd na 19 uur:
Ben vooral geïnteresseerd in de datum van herkomst en of deze paaltjes ook nog elders, dan in Heiloo, in Nederland voorkomen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Deze palen staan in Heiloo
Kort geleden werd een vermeldenswaardige ontdekking gedaan.
Vooral tussen de Stationsweg en de Zevenhuizerlaan werd een aantal eenvoudige lage vierkante paaltjes met de inscriptie RG ontdekt.
RG is een aanduiding voor Rijks Grens.
De Kennemerstraatweg is rond 1850 door het rijk aangelegd en werd in het verleden ook aangeduid als Rijksstraatweg.
Het is niet duidelijk of de paaltjes toen zijn geplaatst.
In 1974 werd de Kennemerstraatweg overgedragen aan de gemeente Heiloo en verviel daarmee de formele functie van de paaltjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

rg staat voor Rijksgrond. Het is het makerings grenspaaltje om de rijksgrond aan te geven.